Personal, îmi plac orele de Educaţie civică! De ce? Deoarece în cadrul acestor ore copiii intră în contact cu subiecte legate de viaţă, au şansa să se exprime liber, să îşi spună părerea lor legată de o situaţie sau alta cu care s-au întâlnit deja sau cu care se vor întâlni! Mi se pare fascinant să-i provoci să gândească, să asimileze, să exprime concluziile propriului eu, să îi ajuţi să devină!
În manualul de clasa a III-a de Educaţie civică au avut copiii săptămâna trecută o lecţie despre curaj.
Ce înseamnă, aşadar, să fii curajos?
Ce diferenţă este între a fi curajos şi a fi îndrăzneţ?
Care este sentimentul aflat la antipodul curajului?
Toată lumea este curajoasă?
Faptele oamenilor curajoşi sunt aceleaşi de-a lungul timpului?
Acestea sunt doar câteva din întrebările cărora copiii, împreuna cu doamna învăţătoare, au încercat să le răspundă cu exemple menite a le face uşor de înţeles tuturor.
Provocarea primită de copii la finalul orei a fost să îşi aleagă fiecare o persoană reală, care s-a făcut / se face remarcată prin acte de curaj, şi să scrie o prezentare despre aceasta!
Vă daţi seama câte posibilităţi li s-au deschis? Un întreg proces de decizie se declanşeajă de aici, aşa că ne folosim de ceea ce am învăţat despre compuneri/referate:
1. Prezentare scrisă?!? Adică o compunere? Sau un referat? Trebuie să includă fapte reale, cu dovezi, aşadar… referat.
2. Alegerea subiectului referatului: trebuie sa fie cineva din prezent sau poate fi cineva din trecut? Am acces la fotografii ale unor fapte din trecut, aşadar… persoană din trecut. Dintre cele despre care a citit, se potriveşte Măriuca.
3. Adunarea materialelor. Care îmi sunt sursele de informaţii? Cărţi, internet. F. şi-a căutat cartea lui Dumitru Almaş unde citise de fetiţa curajoasă, apoi fotografii şi alte date despre eroina de la Mărăşeşti pe internet.
4. Lecturarea materialor găsite şi notarea ideilor potrivite pentru referat.
5. Stabilirea ideilor principale ale referatului, ţinând cont de elementele obligatorii: prezentare generală, expunerea pe larg a subiectului ales, concluzie.
6. Redactarea referatului, încadrându-se intr-o foaie A4.
7. A încheiat referatul cu referiri la sursele utilizate
8. Recitirea referatului şi efectuarea ajustărilor unde a fost necesar.
Gataaaaaa!!! Ce i-a ieşit în final puteţi vedea aici.
Este un început frumos, căruia doresc să-i urmeze un referat despre un alt fel de curaj: curajul de a-ţi lua singur apărarea!
Încheiem cu urarea: