Home » Clasa I
Category Archives: Clasa I
Leapster Explorer – învăţăm jucându-ne!
Buna din nou!
Vă povesteam deunăzi de un joculeţ care nouă ne-a plăcut tare mult - My First LeapPad - şi care l-a însoţit pe F.în primii săi paşi în asimilarea limbii engleze.
Locul lui a fost luat cu succes de un alt produs minunat, dedicat copiilor de 5-9 ani, al producătorului LeapFrog: Leapster Explorer.
Ceea ce m-a încântat de la bun început la Leapster a fost faptul că pot urmări, ca părinte, timpul petrecut de copil pe consolă, jocurile abordate cu precădere, abilităţile dobândite şi nu numai!
Cum? Mă veţi întreba.
Şi aici este partea interesantă: producătorul pune la dispoziţia noastră, a părinţilor, posibilitatea de a ne conecta pe site la Leap Frog Connect, unde încărcăm toate info stocate de Leapster într-o perioadă dată. Datele sunt prelucrate de programul lor şi interpretate, rezultând concluzii privind abilităţi atinse, cunoştinţe acumulate de către cei mici în urma timpului petrecut în compania Leapster-ului.
Cartridge-urile care se ataşează dispozitivului au jocuri educaţionale gândite să îi înveţe pe copii de la noţiuni elementare de matematică, la cele de geografie sau de vocabular şi spelling. Totul în joacă, alături de personajele preferate din desene animate.
Pentru deplasări şi păstrat în siguranţă consola şi cartridge-urile, am găsit foarte utilă carcasa din aceeaşi gamă.
Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!
Cum gestionam fisele?
Să nu îmi spuneţi că nu aţi avut contact cu fişele până acum! Acestea sunt omniprezente în activităţile şcolare de azi. Dar ce faci cu ele după efectuarea cerinţelor? Desigur, soluţii sunt multe, dar parcă niciodată suficiente: eu tot mai găseam pe biroul copilului rătăcite diverse foi amestecate: cântece, fişe de lectură suplimentară… toate în căutarea unui rost, mi se părea mie.
Astfel că, într-o zi mai liberă, ne-am apucat de sortat fişele respective şi apoi de meşterit cu ele… caiete!
Varianta de caiet la care ne-am gândit pentru fişele de lectura a necesitat următoarele materiale:
* fişele completate
* foarfece cu model
* două cartoane A4 care să servească drept coperte
* foi A4 în diverse culori
* 2 cleme decorative cu două braţe (sau mai multe dacă doriţi să prindeţi foile în mai multe puncte)
* carioci pentru multisuprafeţe
* lipici cu sclipici
* aracet
* perforator
Folosind clemele decorative avem posibilitatea de a adăuga – ulterior realizării “caietului” – fişe noi (ceea ce e de dorit!), astfel că la finalul anului şcolar avem toate fişele pe discipline clasate şi gata de a fi revăzute, arătate bunicilor dornici să ştie tot ce fac nepoţii şi să se bucure de fiecare moment şi fiecare realizare a acestora!
“Caietul” făcut de noi de data aceasta cuprinde toate fişele de lecturi din vacanţa de vară, o vacanţă frumoasă şi veselă, ale cărei culori le regăsim acum şi în paginile noastre!
Inspiraţie şi culoare vă dorim şi vouă, dragi prieteni!
Turnul lui Rapunzel
Aveţi personaje preferate din cărţi sau filme de desene animate? Care este personajul vostru favorit?
F. are mai multe, la fel şi eu!
Astăzi însă ne vom opri asupra lui Rapunzel! O fată delicată în aparenţă, dar cu o voinţă puternică, caracter hotărât, fire curajoasă, frumoasă, de o inocenţă adorabilă… Aş putea continua, dar am să mă opresc aici cu caracterizarea ei pentru că sunt nerăbdătoare să vă arăt ce turn am construit împreună cu F. pentru ea. Nu, nu este un turn al prizonieratului, ci este căminul iubit, din care poate pleca şi unde se poate întoarce oricând doreşte! Rapunzel a noastră e liberă să facă ce doreşte şi e deplin fericită!
Tutorialul pe care l-am urmat pentru realizarea craft-ului îl găsiţi pus la dispoziţia tuturor de family.go.com sub titlul Tangled Tower Craft, de Miranda Becker. Este uşor de făcut şi distractiv.
Am avut nevoie de:
& un tub de carton (rămas de la folia de aluminiu/alimentară)
& carton nu foarte gros
& hârtie vernil pentru tub și maro pentru cadrul ferestrei
& hârtie bleumarin pentru acoperiș (cu model în relief am găsit noi la librărie; întrebați de hârtie A4 decorativă)
& acuarele, pensule, burețel pentru ștampilat “cărămizile” pe turn
& riglă, creion, foarfecă, lipici pentru hârtie, bandă dublu adezivă
& hârtie creponată verde pentru pajiște și galbenă/roșie/portocalie etc. pentru flori
& o bucată dreptunghiulară de polistiren expandat, care a constituit baza turnului (am “săpat” o adâncitură în polistiren de diametrul tubului de carton și am fixat)
& lână galbenă (pentru coada împletită a lui Rapunzel)
În plus, răbdare și multă veselie! Evident că ne-am simțit excelent când am ajuns la ștampilat țiglele pe acoperiș cu degetele înmuiate în tempera albă! Ne-a plăcut să decupăm potrivit și burețelul pe dimensiunea necesară cărămizilor de pe turn, cât și să asamblăm totul laolaltă!
Și, pentru ca Rapunzel să poată pleca oricând din turn, i-am împletit amândoi o coadă lungă din lână! Să vezi joacă cu părul codanei! Când afară, când in turn!
Cartea care ne-a însoţit în lumea lui Rapunzel este cea publicată de Editura Egmont – O poveste încâlcită , pe care o găsiţi aici. I-am însoţit cu încântare pe eroii poveştii în toate peripeţiile lor: ne-am distrat cu Pascal şi mutriţele lui haioase, ne-am înfrânt teama când am pătruns în barul plin de răufăcători – Răţuşca Lipicioasă, am cântat şi visat alături de Rapunzel, am asistat încântaţi la transformarea lui Flinn Rider, l-am admirat pe curajosul şi iscusitul Maximus, am aşteptat cu nerăbdare prinderea şi pedepsirea tâlharilor Stabllington şi, nu mai puţin, a bătrânei zgripţuroaice, fudule şi egoiste – Mama Gothel, ne-am bucurat alături de rege şi regină şi de toţi supuşii acestora când, în sfârşit, prinţesa lor iubită a fost regăsită. Alături de toţi aceştia am învăţat să sperăm şi să ne urmăm cu tenacitate visurile!
Aşadar:
Să îndrăznim să visăm, prieteni: cu tenacitate, visurile le putem împlini!
1 Martie – Martisor
Cine nu a auzit de 1 Martie şi serbarea cu mărţişoare a sosirii Primăverii? La noi, la români, toată lumea ştie această cutumă, dar obiceiul acesta nu îl putem întâlni în multe alte părţi ale lumii: am căutat şi am aflat că este specific zonei Balcanilor, fiind întâlnit la aromâni şi megleno-români, în Mecedonia, Albania şi Bulgaria (unde poartă numele de Marteniţa). Despre toate acestea pe larg, am citit cu interes şi plăcere un articol bine documentat aici.
Pentru F., din tot ce am lecturat despre mărţişor, cele mai interesante i s-au părut miturile legate de apariţia şi simbolistica şnuruleţului alb-roşu. Dintre acestea, Voinicul care a eliberat Soarele ne-a plăcut amândurora cel mai mult.
În mit se povestește cum Soarele a coborât pe Pământ în chip de fată preafrumoasă, dar un zmeu a furat-o și a zăvorât-o în palatul lui. Din acel moment, păsările au încetat să-şi verse trilurile, copiii au uitat de joacă și chiuială, iar lumea întreagă şi-a pierdut strălucirea şi a căzut în mâhnire.
Văzând toate aceste schimbări apărute după dispariţia Soarelui, un tânăr viteaz a pornit spre palatul zmeului ca să elibereze preafrumoasa fată. A căutat palatul un an încheiat, iar când l-a găsit, a provocat zmeul la luptă dreaptă. Tânărul a învins dihania, eliberând astfel fata. Aceasta s-a ridicat înapoi pe Cer sub formă de Soare și iarăși a luminat întregul pământ aducând primăvara: oamenii și-au recăpătat veselia!
În tot acest timp, voinicul zăcea rănit în palatul zmeului. Sângele cald i se scurse încet-încet pe zăpadă, până când îl lăsă pe tânăr fără suflare. În locurile în care zăpada s-a topit, au răsărit ghiocei — vestitori ai primăverii. Se zice că de atunci lumea cinstește memoria tânărului curajos legând cu o ață două flori: una albă, alta roșie. Culoarea roșie simbolizează dragostea către frumos și amintește de curajul tânărului, iar cea albă este a ghiocelului, prima floare a primăverii!
După toată această introducere, cum urma să vină 1 Martie, i-am propus lui F. să pregătim mărţişoare pentru colegele lui de clasă. Zis şi făcut!
Planul a fost următorul:
1. Pregătirea materialelor necesare
¤ mărgelele Hama
¤ hârtie pentru călcat
¤ elastic rotund
¤ fier de călcat (îl vor folosi adulţii, asistaţi de copii!!!)
¤ hârtie A4 de diferite culori
¤ foarfecă, carioca
¤ perforatoare decorative
¤ lipici
2. Realizarea mărţişoarelor şi brăţărilor
Cu migală, imaginaţie şi răbdare, am aşezat în forme mărgeluţele Hama.
Partea cu fierul de călcat a fost foarte interesantă pentru F., dar s-a lămurit cât de curând că nu e o joacă, aşa că a fost deosebit de atent să lase la răcit formele înainte de a le pune şnuruleţul alb-roşu.
3. Realizarea plicurilor
4. Pregătirea plicurilor personalizate cu mărţişoare
Nu a fost uşor să ducem la bun sfârşit toate acestea, dar a meritat tot efortul! Fetiţele au fost încântate!
Să fiţi în tot momentul veseli, puternici şi graţioşi ca un ghiocel la început de primăvară!
Lapbook: Adunarea 0-10 fara trecere peste ordin
Si acum…
Adunaaaaaarea!!!
Cu mic, cu mare – copii, părinţi, bunici – vă poftim la un picnic în sufragerie sau la iarbă verde, după preferinţă, unde să ne jucăm împreună un joc numai bun de exersat adunarea 0-10 fără trecere peste ordin.
Este vorba de un lapbook pe această temă pe care F.şi cu mine l-am meşterit cu migală şi care ne-a oferit clipe magice împreună.
Pentru realizarea lui am avut nevoie de:
# un carton A3 în culoarea dorită
# print al “buzunarelor” din lapbook cu numerele de la 0 la 10, pe care le puteţi descărca de aici
# print al cartonaşelor cu adunări şi al vocabularului adunării, pe care le puteţi descărca de aici
# print al tabelei adunării de la 0 la 10 fără trecere peste ordin, pe care îl puteţi descărca de aici
# foarfecă
# lipici pentru hârtie.
După ce avem toate materialele de mai sus pregătite, ne apucăm de lucru.
- Cartonul A3 trebuie îndoit pe principiul ferestrei, deci lateralele se pliază spre înăuntru în mod egal, rezultând o “fereastră” de format A4.
- Pe faţa lapbook-ului astfel obţinut se lipeşte tabelul adunării de la 0 la 10 fără trecere peste ordin şi, după ce s-a uscat bine lipiciul, se taie atent pe mijloc cu un cutter, ca să se poată deschide “fereastra”.
(cartonaşele au exact culoarea celor din tabela de mai sus; culoarea îi ajută pe copii să facă corespondenţa dintre cartonaş şi rezultatul adunării de pe el: dacă ne uităm în tabelă pe diagonală după culori, observăm toate asocierile de termeni de la 0 la 10 care conduc la un rezultat anume)
- Decupăm şi lipim în interiorul lapbook-ului buzunăraşele şi lăsăm să se usuce bine
- Decupăm şi lipim şi vocabularul adunării:
- A venit rândul cartonaşelor cu adunări (în fişierul descărcat la link-ul de mai sus veţi vedea că aveţi atât cartonaşe pentru adunarea 0-10 fără trecere peste ordin, cât şi cu trecere peste ordin. Pe acestea din urmă le puteţi folosi pe măsură ce constataţi evoluţia pozitivă a copilului în formarea deprinderilor de adunare fără trecere peste ordin.)
Tip: Cine doreşte şi consideră necesar, poate lamina cartonaşele după decupare, aceasta asigurând o durabilitate mai mare a jocului.
Aţi terminat?
Să-nceapă joaca!
Teancul de cartonaşe se aşează în centru şi fiecare jucător trage căte un cartonaş, efectuează adunarea de pe el cât de repede şi cu orice mijloace intuitive (cei mici, fiind la început, pot apela la beţigaşe, creioane, bile, maşinuţe… orice îi stimulează) şi apoi pune cartonaşul în buzunarul aferent.
Dacă cineva greşeşte, cartonaşul respectiv e pus într-un teanc separat, care va fi rezolvat după terminarea teancului iniţial.
Pe o foaie se ţine evidenţa erorilor.
Câştigă cel/cea care are cele mai puţine greşeli.
Variantă: se împart cartonaşele jucătorilor şi aceştia, când le vine rândul, rezolvă câte un cartonaş şi îl pun în buzunarul corespunzător.
În speranţa că v-a plăcut joaca noastră, vă dorim şi vouă:
Un picnic matematic reuşit!
