Home » Clasa I (Page 2)

Category Archives: Clasa I

Motto

Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist şi după ce va creşte. - Pablo Picasso

Incredibilul baietel mancator de carti

Aș vrea uneori să zbor pe aripi de curcubeu înstelat, aș vrea să plutesc pe-un nor roșu și să mă plouă înmiresmat cu rouă de trandafiri… Unde sunt zânele clopoțeilor ? Unde sunt gâzele iernii ?

În cărti ! O, da, imaginația s-a mutat în cărțile pe care tu și eu și ea și el le sorbim cu nesaț. Ce avem noi toți în comun ? Afinitatea pentru foile tipărite mai mărunt sau nu, cu ilustrații sau nu, sigur însă cu multe întâmplări și vieți și lumi ce ne deschid sufletul spre frumos, spre știință, spre tărâmuri necolindate încă!

Hi! Hi! Hi! Bănuiți la cine mă gândesc acum ? Să vă dau un indiciu ? La cineva care, de asemenea, iubește cărțile, dar, precum am văzut tot într-o carte, un pic diferit de noi!

F. a ghicit deja : era imposibil să nu ghicească !

Îmi amintesc cu drag ziua în care, în librarie fiind, s-a lipit de o carte cu o copertă neconvențională prin unicitatea ei :

- Mami, ce se întâmplă ? Cine a mușcat din copertă ?

- Nu știu, dar putem afla ! i-am replicat eu standard, așa cum procedez oricând pot ocoli un răspuns direct și pot obține unul aplicat, unul care implică efortul lui personal de a afla ce doreşte.

Şi ne-am apucat să citim curioşi, chiar lângă raft, el o pagină, eu o pagină Incredibilul băieţel mâncător de cărţi, o carte extraordinară scrisă de Oliver Jeffers, în ediţia Editurii Vellant, traducător Simona Răuţă.

incredibilul

Evident că ne-a plăcut atât de mult că n-am plecat fără ea, iar acum are locul ei special în biblioteca lui F.  De atunci, am mai citit-o de multe ori, împreună sau individual, cu aceeaşi plăcere ca în ziua în care F. a descoperit-o pe raftul de la librărie, căutând noi întelesuri şi semnificaţii în cuvinte şi imagini.

Henry cel iubitor de cărţi ne-a devenit foarte drag; am trăit alături de el satisfacţia apetitului de nestăvilit pentru dicţionare, atlase, cărţi de matematică, agende, dar şi pentru cărţile cu coperţi roşii! Ne-am bucurat mai ales când acesta, înfrânt de cantitatea mare de digerat, a început o nouă abordare a cărţilor, mai greoaie, dar plăcută şi mulţumitoare: în loc să mănânce cărţile, a început să le citească! Aşa, informaţia îi ajungea numai la creier şi nu îi mai afecta stomacul încercat: poate încă să ajungă cel mai isteţ, numai că într-un ritm mai lent, care să-i permită să asimileze şi să sedimenteze în memorie informaţiile dorite!

incredibilul2

Muşcătura de la sfârşitul cărţii şi fraza rămasă neterminată le-am luat drept invitaţie la o continuare după placul nostru, aşa că F. a venit cu o completare de câteva cuvinte, iar apoi am adunat materialele de care am considerat că vom avea nevoie pentru un colaj în spiritul cărţii.

Din diverse publicaţii din teancul de maculatură am identificat şi decupat literele necesare continuării frazei şi apoi am încercat să montăm pagina.

incredibilul3

Finalul? Iată-l mai jos:

incredibilul5

Mai aveţi nevoie de motive pentru a intra în lumea lui Henry? Vă mai oferim noi câteva:

* rezultă din carte că o dietă sănătoasă întreţine un organism sănătos, ceea ce asigură premisele unor bune rezultate în activităţile de învăţare.

** reflectă foarte bine proverbul “Ce-i mult, strică!”

*** Henry nu e mofturos la cărţi, aşadar e un exemplu pentru toţi în a acorda o şansă oricărui domeniu de studiu şi a nu te limita doar la un anumit tip de informaţie, la o anumită tematică sau o materie anume.

Alte surse de informare:

- despre autor, aici

- versiunea în limba engleză, aici

Sperăm că vă place recomandarea noastră, aşadar:

Lectură plăcută vă dorim!

(Sau preferaţi: “Poftă bună!”?!?)

Dovleacul

Astăzi vă propunem o călătorie în lumea lui Dovlecel, așa cum l-a numit F.pe noul lui prieten.

Activitățile descrise aici s-au desfășurat în diferite zile, singuri, sau cu alți copii și se potrivesc foarte bine pentru orele de Cunoașterea mediului, pentru portofoliul Toamna sau pentru orele de Abilități, dar, mai ales, pentru petrecut timpul într-un mod plăcut alături de prichindei.

~ 1 ~

Așadar, faceți cunoștință:
toamna_2013_dovlecel_puzzleDovlecel
Pentru realizarea acestui minunat puzzle găsiți aici fișa necesară.

Înainte de a purcede la decupat, noi am observat un pic desenul, am identificat detalii care să îl ajute ulterior pe F.să recompună imaginea. Ne-am reamintit că este mult mai ușor și rapid să recompui un puzzle dacă sortezi marginile de restul pieselor și, apoi, sortezi după culori.

Tip: În cazul în care copiii sunt mai mici, decuparea pieselor acestui puzzle poate fi dificilă sau imposibilă pentru ei și este necesar să fie ajutați. În acest caz, nu pierdeți ocazia de a-i antrena pe cei mici la exerciții simple de folosire a foarfecii (le dați foi pe care ați trasat linii drepte şi/sau linii ușor curbate sau chiar cercuri mai mari, pe care ei să le decupeze în timp ce Dvs.decupați puzzle-ul).

~ 2 ~

Bine-bine, o fi Dovlecel frumos și bine crescut, dar nu a fost dintotdeauna așa. Cum oare ajunge el atât de mare? Păi, să vedem:
toamna_2013_dovlecel_crestere_site
Am personalizat fișa pe care o găsiți aici, astfel încât să se potrivească dorințelor noastre:
1. Am decupat din fișă etapele dezvoltării plantei.
2. Cum imaginile s-au amestecat în timpul decupării, l-am rugat pe F. să le ordoneze la loc.
3. F.a lipit imaginile pe o coală A4 colorată, cu spații între ele.
4. A descris în câteva cuvinte fiecare imagine corespunzătoare etapelor dezvoltării dovleacului.

Precum se vede, concluzia finală a fost că iese o plăcintă taaaaare bună din prietenul Dovlecel!

~ 3 ~

Surpriza cea mare pentru copii a fost când am adus în fața lor un dovleac adevărat. L-au luat în brațe, l-au pipăit, au încercat să-l dea de-a rostogolul (cam îndărătnic aici!)… ce să mai zic: s-au bucurat!

Unul dintre ei a întrebat cum arată dovleacul înăuntru, altul câte semințe are, altul cum gustă. Eu i-am întrebat dacă plutește pe apă… Părerile au fost împărțite, așa că le-am propus o fișă de observare în care ei să scrie răspunsurile pe care le cred corecte la întrebările puse și, apoi, pe baza experimentelor și analizelor făcute, să scrie și răspunsurile reale și să compare.

Nu vă pot spune cât ne-am distrat și cu câtă voioșie și curiozitate s-au pus pe treabă!

dovleacul_seminte

1. Întâi am luat pe rând dovleacul în braţe: “E greu!” au decis copiii. “Se scufundă în apă!”

2. Apoi am scufundat dovleacul într-o oală mare cu apă. Ce credeţi că au descoperit micii detectivi? Desigur, că dovleacul pluteşte!

3. A treia necunoscută: câte seminţe are dovlecelul nostru? Aici, au fost atâtea variante câte persoane prezente, adulţi şi copii: ba că sunt 90 de seminţe, ba 140 sau 200, sau mai mult de 200. Ca să elucidăm misterul şi să declarăm câştigătorul acestei etape, ne-am apucat şi am aşezat seminţele pe foi, în grupe de câte 10! (Grozavă idee, tocmai bună pentru repetat şi consolidat adunarea din 10 în 10!). Cum? Nici voi nu ştiţi câte seminţe pot fi într-un dovleac? Cu sutele am constatat noi numărând şi adunând. Şi aceasta pe micul nostru prieten de numai 3 kg, dar pe un frate de-al lui, mai mare?

toamna_2013_dovlecel_fisa

V-a plăcut cum ne-am distrat noi? Sperăm că v-am inspirat şi pe voi, aşadar:

Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Incy Wincy spider

Eeee, desigur că aţi auzit de Incy Wincy spider, păienjenelul neajutorat pe care în ia apa la vale pe burlan. Cum? Sunt şi copii care nu ştiu nimic despre Incy Wincy? Atunci să vă povestim noi:

incy-desen1Ne-am împrietenit cu Wincy acum ceva vreme şi ne-a povestit, în engleză – cum altfel?, cum se chinuie el să ajungă sus, pe casă, iar ploaia nu îl lasă şi îl dă de-a dura pe burlan, ca pe un tobogan!

Ia priviţi aici la bietul păienjenel răsărit de sub bagheta (a se  înţelege carioca) lui F.!

Ştiu că Incy e mic, mititel în desen, dar, pe cuvânt de cercetaş, am încercat să-l păcălesc pe F. că Incy are şase picioare… Da, ştiu, nu-i frumos, dar… câteodată e sănătos! Şi să nu credeţi că am reuşit, nuuuu. F. s-a dus direct la Enciclopedia pentru prichindei – Larousse – Prima mea carte de ştiinţe – ale vieţii şi ale pământului şi mi-a arătat unde a citit el precum că păianjenii fac parte din familia arahnidelor şi că au nu mai puţin şi nici mai mult de opt picioare! Şi i-a desenat şi lui Incy tot opt picioare!

enciclopedie_spider

După desenat, am citit versurile în engleză, am căutat în dicţionar cuvintele noi (F. s-a familiarizat deja cu dicţionarul – hardcopy sau virtual – ca unealtă de lucru,  ceea ce mă bucură nespus!) şi am cântat cântecelul, pe care îl găsiţi aici, pus la dispoziţie de cei de la British Council:

Tot de la British Council am descărcat materialele gratuite legate de Wincy aici şi aici, pe care F.le-a abordat rapid şi cu plăcere.

Ce a urmat? Ca să nu ne mai uităm cu jind la imagini şi ca să ne jucăm mai cu spor, ne-am apucat să ne meşterim propriii păienjenei din:

  • capace decupate de la cutiile de ouă
  • janilie de diferite culori
  • ochi mobili pentru diverse craft-uri
  • clemă tip pioneză

Am mai avut nevoie din cutia practică de:

  • carioci
  • aracet
  • foarfecă

Paşii pe care i-am urmat sunt:

  1. Se decupează “capacele” unui carton de ouă (treabă de adult aş zice eu)
  2. F. a ales culoarea janiliei si a tăiat pe jumătate două fire, ca să obţină patru janilii egale, de lungimea palmei lui.

incy-craft1       3. F.a răsucit janiliile la jumatea lor, obţinând “picioarele” păianjenului.

      4. A fixat picioarele cu cele două capace şi cu clema tip pioneză (găurile în capace pentru clemă le-am dat eu cu foarfeca). Le-a dat formă, îndoind janilia.

incy-craft2       5. F. a colorat corpul păianjenului cu carioca şi apoi a lipit ochii.

incy-craft3       6. Ne jucăm cu noii noştri parteneri!

incy-craft4

V-a plăcut incursiunea noastră în lumea lui Incy? Vă aşteptăm să vă alăturaţi nouă cu idei noi  şi mulţi păienjenei!

Spor la joacă vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Little Red Hen – home play

little red hen Când a început în clasa I orele de Limba engleza, lucrul care l-a atras cel mai mult pe F. legat de aceasta activitate a fost povestea de la sfârşitul manualului: The Little Red Hen.

Tâlcul poveştii l-a prins de îndată ce a desluşit firul narativ cu ajutorul imaginilor, iar harnica şi voioasa găinuşă roşie a devenit personajul lui favorit! Am exploatat textul făcând referire şi la proverbul românesc “Cine nu munceşte, nu manâncă!”, care lui F.i-a plăcut foarte mult şi pe care l-a conştientizat mult mai bine prin puterea exemplului oferit de găinuşă.

Îşi dorea să asculte povestea zi de zi, cu o sete neostoită. I-am citit-o şi tradus-o de câte ori a vrut, am învăţat astfel cuvintele, ne-am jucat cu ele. După ce am considerat că e pregătit să citească el însuşi, i-am propus să citim pe roluri, ca să nu i se pară greu: o zi o interpreta pe găinuşă, o zi pe pisică, în altă zi l-a interpretat pe şoricel, iar în alta pe cal.

Rezultatul? A ajuns să ştie replicile pe de rost! Şi cum nu duce lipsă de imaginaţie, având deja modelate din plastilină diverse animale domestice şi nişte acareturi de hârtie dintr-o revistă TOUPIE de când era mai mic, m-a anunţat într-o zi că doreşte să înregistrăm povestea…

Toate bune, zis şi purces la îndeplinit! Ca de obicei când demarăm proiecte de orice fel, ne-am rezervat un timp pentru a discuta şi pune cap la cap disponibilul şi necesarul de recuzită pentru realizarea scenei. A rezultat că mai avem nevoie de personaje şi de pâinici (le-a modelat rapid din plastilină).

Personajele erau anexate la sfârşitul caietului şi le-am decupat de acolo. Foaia fiind foarte subţire a fost necesar să le lipim pe carton (am reciclat astfel coperţi de la cărticele de când era mai mic, care nu ne mai trebuiau) şi apoi am decupat iar. Cum se poate observa, personajele au găuri pentru degeţele, dar viziunea “regizorală” a lui F. a presupus mânuirea liberă a acestora.

litlle red hen_characters

Odată pregătite toate cele necesare dramatizării, am înregistrat piesa. Prima înregistrare a fost de acomodare, dar a doua a ieşit aşa cum ne-am dorit.
Aşadar, vă invităm să urmăriţi The Little Red Hen - home play aici:

Noi ne-am distrat grozav şi vă propunem să încercaţi şi voi această activitate! Sperăm totodată că v-a plăcut joaca noastră şi vă dorim:

Joacă plăcută şi vouă, dragi prieteni!

Nota 1: Cursul ales de doamna profesoara a fost Welcome – Starter a  si il puteti gasi aici. Cartea este completată de un DVD şi de un caiet suport, al elevului, la sfârşitul căruia am găsit personajele poveştii, gata de decupat.

welcome starter a

Nota 2: alte activităţi interesante legate de această poveste, care pot veni în completarea dramatizării, găsiţi aici.

Rainbow – realizare lapbook

Ploaie de vară, miros de iarbă proaspătă, flori în mii de culori şi, da, el, curcubeul, înnobilând cerul:

- Mami, ce este curcubeul?

Această întrebare a dat startul ideii unui lapbook şi, odată stabilite liniile generale în cadrul unui brainstorming în doi, am început treaba.

Ce conţine lapbook-ul?  rainbow_general

pe flancul stâng:  paleta de culori şi un layerbook cu denumirile culorilor în română (exersăm scrierea corectă cu literele de tipar învăţate) şi cu imagini de obiecte care au culoarea respectivă

central: ghicitori, vocabularul despre curcubeu în română şi engleză, norişorii în culorile curcubeului (exersăm denumirile culorilor în engleză), cum se formează curcubeul, pagina de desenat, elemente de teorie a culorilor (primare, secundare, complementare)

pe flancul drept: ce se întâmplă când sunt două curcubeie, ROGVAIV, plicul “Ştiai  că?”

rainbow_continut2

Materiale necesare:

  • cutia practică, pe care am prezentat-o aici,
  • carton A3 (noi am ales galben), * coli A4 în culorile curcubeului,
  • coală albă.
  • decupaje potrivite din reviste vechi (pentru layerbook şi pentru cărticica-vocabular).
  • secţiunea Culori a “Enciclopediei ilustrate a familiei, C-E”

rainbow_enciclopedie

Ce a făcut efectiv F.?

  • a decupat,
  • a lipit,
  • a desenat,
  • a scris cu litere de tipar,
  • a căutat informaţii în Enciclopedie,
  • a citit şi a selectat de acolo ce l-a atras mai mult,
  • a învăţat şi a spus ghicitori,
  • a repetat culorile în limba engleză şi a învăţat cuvinte noi folosind cărticica-vocabular!

A fost primul nostru lapbook şi F. era nerăbdător să-l vadă finalizat, lucru anevoie având în vedere că necesită destul de mult timp pentru realizare. Aşadar, lecţia în plus pe care a învăţat-o F.cu această ocazie a fost despre răbdare, implicare, perseverenţă!

Credeaţi că s-a terminat aici călătoria în lumea Curcubeului? Ei bine, F. a găsit cum să continue joaca. Dar aceasta este altă poveste, despre care puteţi afla aici.

Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...