Home » Mereu copil (Page 2)

Category Archives: Mereu copil

Motto

Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist şi după ce va creşte. - Pablo Picasso

Pisica studioasă, Cake

“- Pis! Pis! Pis! Unde este pisica mea?”

Da, pisicile reprezintă una din pasiunile lui F.!  Şi-ar dori una reală în imediata-i apropiere, dar, până una alta, i-am propus să realizăm un animăluţ din materilele pe care le avem.

Şi ce moment mai bun să alegem pentru aceasta decât cel de început de nou an şcolar?

Zis şi făcut: un pic de relaxare înainte de teme şi sculat de dimineaţă! Iar pisica o să stea în camera lui F., pe peretele de lângă birou, ca să-i ţină companie!

Am avut nevoie de:

  • carton A4 in două culori (noi am ales portocaliu şi negru)
  • GlitterGlue roşu şi verde
  • margeluţe de plastic multicolore
  • fire mohair/lână de diferite culori
  • nasturei, flori dintr-un set Heyda
  • aracet, creion, foarfecă

Etapele de realizare a lui Cake – pisica studioasă sunt următoarele:

& creionarea pisicii

& cu Glitterglue trecem peste creion (atenţie la manevrarea tubului, ca să evităm petele pe lucrare!)

& lăsăm la uscat atât cât este nevoie (noi l-am pus pe pervaz câteva ore, la prânz)

pisi1pisi2& odată uscat lipiciul cu sclipici, decorăm după dorinţă pisica cu mărgeluţe, flori, năsturei, spirale din fire de mohair/lână (se apucă un capăt al unui fir de cca 8-10 cm între degetul mare şi arătătorul mâinii stângi, iar cu dreapta apucăm celălalt capăt şi rotim de jur împrejurul prizei făcute de cele două degete, fără să suprapunem; capetele firului se introduc sub spirală, ca să nu se destrame la lipit sau după; lipirea se face dând cu aracet pe carton în locul dorit, pe o suprafaţă egală cu spirala făcută şi apoi plasarea spiralei pe aracet şi presarea uşoară)

pisi3

& lăsăm să se usuce şi apoi decupăm pe conturul pisicii

& lipim cu aracet pisicuţa pe un carton de culoare contrastantă

& faceţi cunoştinţă cu Cake:

pisi4

Sperăm că v-am inspirat şi pe voi şi vă dorim:

Spor la meşterit şi un nou an şcolar plin de rezultate frumoase şi prietenii durabile! 

Turnul lui Rapunzel

Aveţi personaje preferate din cărţi sau filme de desene animate? Care este personajul vostru favorit?

F. are mai multe, la fel şi eu!

Astăzi însă ne vom opri asupra lui Rapunzel! O fată delicată în aparenţă, dar cu o voinţă puternică, caracter hotărât, fire curajoasă, frumoasă, de o inocenţă adorabilă… Aş putea continua, dar am să mă opresc aici cu caracterizarea ei pentru că sunt nerăbdătoare să vă arăt ce turn am construit împreună cu F. pentru ea. Nu, nu este un turn al prizonieratului, ci este căminul iubit, din care poate pleca şi unde se poate întoarce oricând doreşte! Rapunzel a noastră e liberă să facă ce doreşte şi e deplin fericită!

2013_06_RAPUNZEL_3

Tutorialul pe care l-am urmat pentru realizarea craft-ului îl găsiţi pus la dispoziţia tuturor de family.go.com sub titlul Tangled Tower Craft, de Miranda Becker. Este uşor de făcut şi distractiv.

Am avut nevoie de:

    & un tub de carton (rămas de la folia de aluminiu/alimentară)

    & carton nu foarte gros

    & hârtie vernil pentru tub și maro pentru cadrul ferestrei

    & hârtie  bleumarin pentru acoperiș (cu model în relief am găsit noi la librărie; întrebați de hârtie A4 decorativă)

    & acuarele, pensule, burețel pentru ștampilat “cărămizile” pe turn

    & riglă, creion, foarfecă, lipici pentru hârtie, bandă dublu adezivă

    & hârtie creponată verde pentru pajiște și galbenă/roșie/portocalie etc. pentru flori

   & o bucată dreptunghiulară de polistiren expandat, care a constituit baza turnului (am “săpat” o adâncitură în polistiren de diametrul tubului de carton și am fixat)

    & lână galbenă (pentru coada împletită a lui Rapunzel)

2013_06_RAPUNZEL_2

În plus, răbdare și multă veselie! Evident că ne-am simțit excelent când am ajuns la ștampilat țiglele pe acoperiș cu degetele înmuiate în tempera albă! Ne-a plăcut să decupăm potrivit și burețelul pe dimensiunea necesară cărămizilor de pe turn, cât și să asamblăm totul laolaltă!

2013_06_RAPUNZEL_1

Și, pentru ca Rapunzel să poată pleca oricând din turn, i-am împletit amândoi o coadă lungă din lână! Să vezi joacă cu părul codanei! Când afară, când in turn!

rapunzel_colaj

Cartea care ne-a însoţit în lumea lui Rapunzel este cea publicată de Editura Egmont – O poveste încâlcită pe care o găsiţi aici. I-am însoţit cu încântare pe eroii poveştii în toate peripeţiile lor: ne-am distrat cu Pascal şi mutriţele lui haioase, ne-am înfrânt teama când am pătruns în barul plin de răufăcători – Răţuşca Lipicioasă, am cântat şi visat alături de Rapunzel, am asistat încântaţi la transformarea lui Flinn Rider, l-am admirat pe curajosul şi iscusitul Maximus, am aşteptat cu nerăbdare prinderea şi pedepsirea tâlharilor Stabllington şi, nu mai puţin, a bătrânei zgripţuroaice, fudule şi egoiste – Mama Gothel, ne-am bucurat alături de rege şi regină şi de toţi supuşii acestora când, în sfârşit, prinţesa lor iubită a fost regăsită. Alături de toţi aceştia am învăţat să sperăm şi să ne urmăm cu tenacitate visurile!

Aşadar:

Să îndrăznim să visăm, prieteni: cu tenacitate, visurile le putem împlini! 

1 Martie – Martisor

Cine nu a auzit de 1 Martie şi serbarea cu mărţişoare a sosirii Primăverii? La noi, la români, toată lumea ştie această cutumă, dar obiceiul acesta nu îl putem întâlni în multe alte părţi ale lumii: am căutat şi am aflat că este specific zonei Balcanilor, fiind întâlnit la aromâni şi megleno-români, în Mecedonia, Albania şi Bulgaria (unde poartă numele de Marteniţa). Despre toate acestea pe larg, am citit cu interes şi plăcere un articol bine documentat aici.

martisor1

Pentru F., din tot ce am lecturat despre mărţişor, cele mai interesante i s-au părut miturile legate de apariţia şi simbolistica şnuruleţului alb-roşu. Dintre acestea, Voinicul care a eliberat Soarele ne-a plăcut amândurora cel mai mult.

           În mit se povestește cum Soarele a coborât pe Pământ în chip de fată preafrumoasă, dar un zmeu a furat-o și a zăvorât-o în palatul lui. Din acel moment,  păsările au încetat să-şi verse trilurile, copiii au uitat de joacă și chiuială, iar lumea întreagă şi-a pierdut strălucirea şi a căzut în mâhnire.

        Văzând toate aceste schimbări apărute după dispariţia Soarelui, un tânăr viteaz a pornit spre palatul zmeului ca să elibereze preafrumoasa fată. A căutat palatul un an încheiat, iar când l-a găsit, a provocat zmeul la luptă dreaptă. Tânărul a învins dihania, eliberând astfel fata. Aceasta s-a ridicat înapoi pe Cer sub formă de Soare și iarăși a luminat întregul pământ aducând primăvara: oamenii și-au recăpătat veselia!

       În tot acest timp, voinicul zăcea rănit în palatul zmeului. Sângele cald i se scurse încet-încet pe zăpadă, până când îl lăsă pe tânăr fără suflare. În locurile în care zăpada s-a topit, au răsărit ghiocei — vestitori ai primăverii. Se zice că de atunci lumea cinstește memoria tânărului curajos legând cu o ață două flori: una albă, alta roșie. Culoarea roșie simbolizează dragostea către frumos și amintește de curajul tânărului, iar cea albă este a ghiocelului, prima floare a primăverii!

După toată această introducere, cum urma să vină 1 Martie, i-am propus lui F. să pregătim mărţişoare pentru colegele lui de clasă. Zis şi făcut!

Planul a fost următorul:

1. Pregătirea materialelor necesare

¤ mărgelele Hama

¤ hârtie pentru călcat

¤ elastic rotund

¤ fier de călcat (îl vor folosi adulţii, asistaţi de copii!!!)

¤ hârtie A4 de diferite culori

¤ foarfecă, carioca

¤ perforatoare decorative

¤ lipici

2. Realizarea mărţişoarelor şi brăţărilor

     Cu migală, imaginaţie şi răbdare, am aşezat în forme mărgeluţele Hama.

martisor5

Partea cu fierul de călcat a fost foarte interesantă pentru F., dar s-a lămurit cât de curând că nu e  o joacă, aşa că a fost deosebit de atent să lase la răcit formele înainte de a le pune şnuruleţul alb-roşu.

martisor3

3. Realizarea plicurilor

martisor2

4. Pregătirea plicurilor personalizate cu mărţişoare

martisor6

Nu a fost uşor să ducem la bun sfârşit toate acestea, dar a meritat tot efortul! Fetiţele au fost încântate!

Să fiţi în tot momentul veseli, puternici şi graţioşi ca un ghiocel la început de primăvară!

Inmultirea cu 5

~ 1 ~

Au trecut doar câteva zile de la o surpriza încântătoare pe care mi-a făcut-o F.!

Dragii mei, nici nu ştiţi cu câtă bucurie scriu aceste rânduri, cât de mândră sunt de F. şi cât apreciez iniţiativa pe care a avut-o şi pe care a pus-o în practică atât de original!

Ca să vă faceţi cât de cât idee de unde a plecat totul, să vă spun că F. cochetează cu tabla înmulţirii de ceva vreme. Numai că, probabil plictisit de abordarea clasică, şi-a imaginat o strategie inedită de învăţare/repetare şi iată ce a ieşit:

declaratie de dragoste F_iun1

Precum se vede, F. a ales de această dată înmulţirea cu 5, dar formatul poate fi folosit pentru oricare alt număr de la 0 la 10.

Mă bucură faptul că a împletit aici şi limba română şi matematica. A respectat regulile de redactare a unei scurte scrisori (formula de adresare, alineat, scris cu literă mare după titlu, semnat la sfârşit) şi a efectuat corect înmulţirile cu 5.

Despre mesaj, ce aş mai putea adăuga: este nepreţuit! El mi l-a adresat mie, dar cu mare drag şi bucurie îl poate primi orice membru al familiei sau prieten apropiat, evident, cu alt număr!

E un mod atât de frumos de a învăţa/repeta tabla înmulţirii!

Vouă cum vi se pare?

~ 2 ~

Joaca constructivă de genul celei propuse de F.anterior este binevenită în procesul de învăţare şi aduce o notă de relaxare, dar nu trebuie să neglijăm multitudinea de materiale disponibile pe această temă.

Dintre materialele consultate de noi, cel mai mult ne-a plăcut Times Tables, de Carol Vorderman:

P1100233_inmultire

Am urmărit cu uşurinţă exemplele alese de autoare, indiciile şi trucurile pentru o învăţare conştientă şi mai uşoară a înmulţirii numerelor de la 0 la 12.

Cartea oferă, de asemenea, instrucţiuni despre:

  • înmulţirea unui număr format din unităţi cu unul format din sute, zeci şi unităţi (U x SZU)
  • înmulţirea unui număr format din zeci şi unităţi cu unul format din sute, zeci şi unităţi (ZU x SZU)
  • împărţire
  • tabelul înmulţirii numerelor de la 0 la 12, extrem de util pentru verificarea efectuării exerciţiilor de către micii învăţăcei (puteţi sa-l laminaţi în format A5 pentru a fi disponibil oriunde şi oricând fără a se deteriora uşor)

P1100248_tabla inmultirii

  • glosar al termenilor utilizaţi

Spor la învăţat vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Incredibilul baietel mancator de carti

Aș vrea uneori să zbor pe aripi de curcubeu înstelat, aș vrea să plutesc pe-un nor roșu și să mă plouă înmiresmat cu rouă de trandafiri… Unde sunt zânele clopoțeilor ? Unde sunt gâzele iernii ?

În cărti ! O, da, imaginația s-a mutat în cărțile pe care tu și eu și ea și el le sorbim cu nesaț. Ce avem noi toți în comun ? Afinitatea pentru foile tipărite mai mărunt sau nu, cu ilustrații sau nu, sigur însă cu multe întâmplări și vieți și lumi ce ne deschid sufletul spre frumos, spre știință, spre tărâmuri necolindate încă!

Hi! Hi! Hi! Bănuiți la cine mă gândesc acum ? Să vă dau un indiciu ? La cineva care, de asemenea, iubește cărțile, dar, precum am văzut tot într-o carte, un pic diferit de noi!

F. a ghicit deja : era imposibil să nu ghicească !

Îmi amintesc cu drag ziua în care, în librarie fiind, s-a lipit de o carte cu o copertă neconvențională prin unicitatea ei :

- Mami, ce se întâmplă ? Cine a mușcat din copertă ?

- Nu știu, dar putem afla ! i-am replicat eu standard, așa cum procedez oricând pot ocoli un răspuns direct și pot obține unul aplicat, unul care implică efortul lui personal de a afla ce doreşte.

Şi ne-am apucat să citim curioşi, chiar lângă raft, el o pagină, eu o pagină Incredibilul băieţel mâncător de cărţi, o carte extraordinară scrisă de Oliver Jeffers, în ediţia Editurii Vellant, traducător Simona Răuţă.

incredibilul

Evident că ne-a plăcut atât de mult că n-am plecat fără ea, iar acum are locul ei special în biblioteca lui F.  De atunci, am mai citit-o de multe ori, împreună sau individual, cu aceeaşi plăcere ca în ziua în care F. a descoperit-o pe raftul de la librărie, căutând noi întelesuri şi semnificaţii în cuvinte şi imagini.

Henry cel iubitor de cărţi ne-a devenit foarte drag; am trăit alături de el satisfacţia apetitului de nestăvilit pentru dicţionare, atlase, cărţi de matematică, agende, dar şi pentru cărţile cu coperţi roşii! Ne-am bucurat mai ales când acesta, înfrânt de cantitatea mare de digerat, a început o nouă abordare a cărţilor, mai greoaie, dar plăcută şi mulţumitoare: în loc să mănânce cărţile, a început să le citească! Aşa, informaţia îi ajungea numai la creier şi nu îi mai afecta stomacul încercat: poate încă să ajungă cel mai isteţ, numai că într-un ritm mai lent, care să-i permită să asimileze şi să sedimenteze în memorie informaţiile dorite!

incredibilul2

Muşcătura de la sfârşitul cărţii şi fraza rămasă neterminată le-am luat drept invitaţie la o continuare după placul nostru, aşa că F. a venit cu o completare de câteva cuvinte, iar apoi am adunat materialele de care am considerat că vom avea nevoie pentru un colaj în spiritul cărţii.

Din diverse publicaţii din teancul de maculatură am identificat şi decupat literele necesare continuării frazei şi apoi am încercat să montăm pagina.

incredibilul3

Finalul? Iată-l mai jos:

incredibilul5

Mai aveţi nevoie de motive pentru a intra în lumea lui Henry? Vă mai oferim noi câteva:

* rezultă din carte că o dietă sănătoasă întreţine un organism sănătos, ceea ce asigură premisele unor bune rezultate în activităţile de învăţare.

** reflectă foarte bine proverbul “Ce-i mult, strică!”

*** Henry nu e mofturos la cărţi, aşadar e un exemplu pentru toţi în a acorda o şansă oricărui domeniu de studiu şi a nu te limita doar la un anumit tip de informaţie, la o anumită tematică sau o materie anume.

Alte surse de informare:

- despre autor, aici

- versiunea în limba engleză, aici

Sperăm că vă place recomandarea noastră, aşadar:

Lectură plăcută vă dorim!

(Sau preferaţi: “Poftă bună!”?!?)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...