Home » Mereu copil (Page 3)

Category Archives: Mereu copil

Motto

Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist şi după ce va creşte. - Pablo Picasso

Dovleacul

Astăzi vă propunem o călătorie în lumea lui Dovlecel, așa cum l-a numit F.pe noul lui prieten.

Activitățile descrise aici s-au desfășurat în diferite zile, singuri, sau cu alți copii și se potrivesc foarte bine pentru orele de Cunoașterea mediului, pentru portofoliul Toamna sau pentru orele de Abilități, dar, mai ales, pentru petrecut timpul într-un mod plăcut alături de prichindei.

~ 1 ~

Așadar, faceți cunoștință:
toamna_2013_dovlecel_puzzleDovlecel
Pentru realizarea acestui minunat puzzle găsiți aici fișa necesară.

Înainte de a purcede la decupat, noi am observat un pic desenul, am identificat detalii care să îl ajute ulterior pe F.să recompună imaginea. Ne-am reamintit că este mult mai ușor și rapid să recompui un puzzle dacă sortezi marginile de restul pieselor și, apoi, sortezi după culori.

Tip: În cazul în care copiii sunt mai mici, decuparea pieselor acestui puzzle poate fi dificilă sau imposibilă pentru ei și este necesar să fie ajutați. În acest caz, nu pierdeți ocazia de a-i antrena pe cei mici la exerciții simple de folosire a foarfecii (le dați foi pe care ați trasat linii drepte şi/sau linii ușor curbate sau chiar cercuri mai mari, pe care ei să le decupeze în timp ce Dvs.decupați puzzle-ul).

~ 2 ~

Bine-bine, o fi Dovlecel frumos și bine crescut, dar nu a fost dintotdeauna așa. Cum oare ajunge el atât de mare? Păi, să vedem:
toamna_2013_dovlecel_crestere_site
Am personalizat fișa pe care o găsiți aici, astfel încât să se potrivească dorințelor noastre:
1. Am decupat din fișă etapele dezvoltării plantei.
2. Cum imaginile s-au amestecat în timpul decupării, l-am rugat pe F. să le ordoneze la loc.
3. F.a lipit imaginile pe o coală A4 colorată, cu spații între ele.
4. A descris în câteva cuvinte fiecare imagine corespunzătoare etapelor dezvoltării dovleacului.

Precum se vede, concluzia finală a fost că iese o plăcintă taaaaare bună din prietenul Dovlecel!

~ 3 ~

Surpriza cea mare pentru copii a fost când am adus în fața lor un dovleac adevărat. L-au luat în brațe, l-au pipăit, au încercat să-l dea de-a rostogolul (cam îndărătnic aici!)… ce să mai zic: s-au bucurat!

Unul dintre ei a întrebat cum arată dovleacul înăuntru, altul câte semințe are, altul cum gustă. Eu i-am întrebat dacă plutește pe apă… Părerile au fost împărțite, așa că le-am propus o fișă de observare în care ei să scrie răspunsurile pe care le cred corecte la întrebările puse și, apoi, pe baza experimentelor și analizelor făcute, să scrie și răspunsurile reale și să compare.

Nu vă pot spune cât ne-am distrat și cu câtă voioșie și curiozitate s-au pus pe treabă!

dovleacul_seminte

1. Întâi am luat pe rând dovleacul în braţe: “E greu!” au decis copiii. “Se scufundă în apă!”

2. Apoi am scufundat dovleacul într-o oală mare cu apă. Ce credeţi că au descoperit micii detectivi? Desigur, că dovleacul pluteşte!

3. A treia necunoscută: câte seminţe are dovlecelul nostru? Aici, au fost atâtea variante câte persoane prezente, adulţi şi copii: ba că sunt 90 de seminţe, ba 140 sau 200, sau mai mult de 200. Ca să elucidăm misterul şi să declarăm câştigătorul acestei etape, ne-am apucat şi am aşezat seminţele pe foi, în grupe de câte 10! (Grozavă idee, tocmai bună pentru repetat şi consolidat adunarea din 10 în 10!). Cum? Nici voi nu ştiţi câte seminţe pot fi într-un dovleac? Cu sutele am constatat noi numărând şi adunând. Şi aceasta pe micul nostru prieten de numai 3 kg, dar pe un frate de-al lui, mai mare?

toamna_2013_dovlecel_fisa

V-a plăcut cum ne-am distrat noi? Sperăm că v-am inspirat şi pe voi, aşadar:

Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Incy Wincy spider

Eeee, desigur că aţi auzit de Incy Wincy spider, păienjenelul neajutorat pe care în ia apa la vale pe burlan. Cum? Sunt şi copii care nu ştiu nimic despre Incy Wincy? Atunci să vă povestim noi:

incy-desen1Ne-am împrietenit cu Wincy acum ceva vreme şi ne-a povestit, în engleză – cum altfel?, cum se chinuie el să ajungă sus, pe casă, iar ploaia nu îl lasă şi îl dă de-a dura pe burlan, ca pe un tobogan!

Ia priviţi aici la bietul păienjenel răsărit de sub bagheta (a se  înţelege carioca) lui F.!

Ştiu că Incy e mic, mititel în desen, dar, pe cuvânt de cercetaş, am încercat să-l păcălesc pe F. că Incy are şase picioare… Da, ştiu, nu-i frumos, dar… câteodată e sănătos! Şi să nu credeţi că am reuşit, nuuuu. F. s-a dus direct la Enciclopedia pentru prichindei – Larousse – Prima mea carte de ştiinţe – ale vieţii şi ale pământului şi mi-a arătat unde a citit el precum că păianjenii fac parte din familia arahnidelor şi că au nu mai puţin şi nici mai mult de opt picioare! Şi i-a desenat şi lui Incy tot opt picioare!

enciclopedie_spider

După desenat, am citit versurile în engleză, am căutat în dicţionar cuvintele noi (F. s-a familiarizat deja cu dicţionarul – hardcopy sau virtual – ca unealtă de lucru,  ceea ce mă bucură nespus!) şi am cântat cântecelul, pe care îl găsiţi aici, pus la dispoziţie de cei de la British Council:

Tot de la British Council am descărcat materialele gratuite legate de Wincy aici şi aici, pe care F.le-a abordat rapid şi cu plăcere.

Ce a urmat? Ca să nu ne mai uităm cu jind la imagini şi ca să ne jucăm mai cu spor, ne-am apucat să ne meşterim propriii păienjenei din:

  • capace decupate de la cutiile de ouă
  • janilie de diferite culori
  • ochi mobili pentru diverse craft-uri
  • clemă tip pioneză

Am mai avut nevoie din cutia practică de:

  • carioci
  • aracet
  • foarfecă

Paşii pe care i-am urmat sunt:

  1. Se decupează “capacele” unui carton de ouă (treabă de adult aş zice eu)
  2. F. a ales culoarea janiliei si a tăiat pe jumătate două fire, ca să obţină patru janilii egale, de lungimea palmei lui.

incy-craft1       3. F.a răsucit janiliile la jumatea lor, obţinând “picioarele” păianjenului.

      4. A fixat picioarele cu cele două capace şi cu clema tip pioneză (găurile în capace pentru clemă le-am dat eu cu foarfeca). Le-a dat formă, îndoind janilia.

incy-craft2       5. F. a colorat corpul păianjenului cu carioca şi apoi a lipit ochii.

incy-craft3       6. Ne jucăm cu noii noştri parteneri!

incy-craft4

V-a plăcut incursiunea noastră în lumea lui Incy? Vă aşteptăm să vă alăturaţi nouă cu idei noi  şi mulţi păienjenei!

Spor la joacă vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Sa scriem corect!

Astăzi vă propunem un set de caiete ale Editurii Gama, care vine atât în sprijinul elevilor şi profesorilor acestora, cât şi al părinţilor, pentru atingerea unui scop comun: scrierea corectă!

Cele două caiete la care ne-am oprit de această dată F. şi eu sunt:

gama_ortograme11)   Ortograme, volumul 1 , care abordează scrierea corectă a următoarelor ortograme:

  • sa / s-a(+ acţiune)
  • sau s-au (+ acţiune)
  • ia / i-a (+ acţiune)
  • iau / i-au (+ acţiune)
  • nea / ne-a (+ acţiune)
  • neam / ne-am (+ acţiune)
  • la / l-a (+ acţiune)
  • mai / m-ai (+ acţiune)
  • nai / n-ai (+ acţiune)
  • laş / l-aş (+ acţiune)
  • săi / să-i (+ acţiune)
  • sar / s-ar (+ acţiune)
  • iar / i-ar (+ acţiune)
  • noi / n-oi (+ acţiune)
  • cai / c-ai (+ acţiune)

gama_ortografie22) Ortograme, volumul 2, din care copiii învaţă să scrie corect:

  • cei (acei) / ce-i (ce este)
  • cea (aceea)/ce-a (+ acţiune)
  • var / v-ar (+ acţiune)
  • cor / c-or (+ acţiune)
  • dune / du-ne
  • naş / n-aş (+ acţiune)
  • nor / n-or (+ acţiune)
  • vii / vi-i (+ acţiune)
  • laţi / l-aţi (+ acţiune)
  • lor / l-or (+ acţiune)
  • voi / v-oi (+ acţiune)
  • ai / a-i (+ acţiune)
  • sar / s-ar (+ acţiune)
  • na / n-a (+ acţiune)
  • într-o / într-un
  • dintr-o / dintr-un

Motivele care au stat la baza alegerii făcute sunt:

-  conţinutul e structurat pentru a fi abordat în maxim 3 săptămâni (câte o temă în fiecare zi a săptămânii lucrătoare).

- ca timp zilnic, necesită cel mult 15 minute de lucru/subiect

-  fiecare nouă ortogramă este explicată clar în câteva rânduri sub titlul Să reţinem!, copiii fiind astfel familiarizaţi cu regula de scriere corectă şi apoi, pe două pagini, sunt propuse exerciţii variate pentru învăţarea/consolidarea scrierii ei.

Au fost zile în care F. a ales să lucreze mai mult şi altele în care a făcut pauză, per total însă scopul a fost atins: s-a jucat cu cratima exersând pe aceste caiete şi… scrie corect ortogramele!

ortograme-mai

Aşadar,

Să scriem corect, dragi prieteni!

Frumoasa adormita – teatru de umbre

karcherFrumoasa adormită – teatru de umbre, subiectul postării de  astăzi, îşi are începutul într-o zi ploioasă de mai, când, dorind să ajung pe strada Olari şi necunoscând exact drumul din zona Romană până acolo, m-am rătăcit. Paşii m-au purtat în schimb spre un magazinaş cochet de pe strada Viitorului 21, unde mi-am petrecut fără să-mi dau seama vreo două ore printre jucării de toate felurile şi pentru toate vârstele.

Dintre toate cele minunăţii, i-am ales lui F. şi Umbre Moulin Roty – Castel.

Seara, când i-am arătat cadoul, a fost foarte încântat şi şi-a încropit repede “sala de spectacol” în dormitorul lui:

  • a fixat lampa de citit cu lumina spre perete,
  • l-am ajutat să demarcăm pe perete cu bandă spaţiul în care urma să proiecteze umbrele
  • şi-a ales în funcţie de umbrele disponibile povestea potrivită
  • şi-a încropit textul în gând
  • a exersat cu voce tare şi cu “personajele” (timp în care eu bucătăream masa de seară)
  • şi-a aşezat “personajele” la îndemână, în ordinea în care urmau să intre în scenă.

După ce toate pregătirile au fot gata şi masa de seară servită, ne-am concentrat pe filmarea poveştii alese de F. pentru teatrul de umbre: Frumoasa adormită! 

Ceea ce a ieşit în final, puteţi urmări aici:

V-a plăcut? Nouă, cu siguranţă, da.

Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni! 

Perspico – joc de logica

perspico1Eeeei, cred că de data asta veţi fi foarte încântaţi să redescoperiţi jocul Perspico: nu-i aşa că, la o primă scanare a memoriei, nu vă spune nimic?

Adevărul e că nici eu nu îmi mai aminteam de el, dar… noroc cu F.! L-a găsit într-o zi la mamaia, în dulapul unde puneam în copilărie diverse cele care nu ne mai trebuiau: ce comoară nebănuită!

Mă întreb cu mirare cum a scăpat atâţia ani de trierile succesive pe care le-au suferit cele depozitate în vestitul ascunziş… Amintiri dragi care vin să ne facă prezentul frumos!
Dar să revenim! Iată-l azi pe F.venind la mine sa-i explic regulile jocului Perspico şi, evident, să ne jucăm un pic! Cum în cutie nu mai era şi Regulamentul, am făcut un search prin memorie şi am reconstituit următoarele:

Prezentare joc:
Perspico este un joc de logică compus dintr-o cutie dreptunghiulară de mărimea unui joc de cărţi, în care sunt adăpostite pioneze (sau piuneze pentru cine preferă: în DEX sunt acceptate ambele) în şase culori.

polaris2
Regulile de joc
1. Se joacă în doi jucători.
2. Un jucător alege o serie de patru pioneze de culori diferite şi le introduce în spaţiul special de pe o lăţime a capacului, fără ca celălalt jucător să vadă.
3. Al doilea jucător trebuie să ghicească din maxim şase încercări seria aleasă de adversar.

polaris3
4. După fiecare încercare a celui de-al doilea jucător, primul trebuie să îi confirme dacă a ghicit culoarea şi poziţia pionezelor astfel: în cazul în care a pus o culoare exact în poziţia din serie, atunci jucătorul unu pune o pioneză similară în dreptul variantei respective, pe poziţia 1 dacă în serie e pe 1, sau pe 4, dacă e pe 4.
5. Jucătorul unu poate confirma jucătorului doi dacă a ghicit celelalte culori, dar că nu sunt pe poziţiile corecte.
Câştigă jucătorul care ghiceşte din cele mai puţine încercări dintr-o serie de 4 (sau mai multe! – regulile jocului pot varia şi în funcţie de ideile jucătorilor!)

polaris4

Este un excelent joc de logică, de durată relativ scurtă (ceea ce este binevenit în special pentru jucătorii sub 10 ani, când particularităţile de vârstă îşi spun cuvântul ca timp, în termeni de concentrare, atenţie, memorie etc.) pe care îl jucăm cu plăcere şi pe care îl recomandăm copiilor de la 7 la 103 ani!

Spor la joacă vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...