Home » Mereu copil (Page 4)
Category Archives: Mereu copil
Little Red Hen – home play
Când a început în clasa I orele de Limba engleza, lucrul care l-a atras cel mai mult pe F. legat de aceasta activitate a fost povestea de la sfârşitul manualului: The Little Red Hen.
Tâlcul poveştii l-a prins de îndată ce a desluşit firul narativ cu ajutorul imaginilor, iar harnica şi voioasa găinuşă roşie a devenit personajul lui favorit! Am exploatat textul făcând referire şi la proverbul românesc “Cine nu munceşte, nu manâncă!”, care lui F.i-a plăcut foarte mult şi pe care l-a conştientizat mult mai bine prin puterea exemplului oferit de găinuşă.
Îşi dorea să asculte povestea zi de zi, cu o sete neostoită. I-am citit-o şi tradus-o de câte ori a vrut, am învăţat astfel cuvintele, ne-am jucat cu ele. După ce am considerat că e pregătit să citească el însuşi, i-am propus să citim pe roluri, ca să nu i se pară greu: o zi o interpreta pe găinuşă, o zi pe pisică, în altă zi l-a interpretat pe şoricel, iar în alta pe cal.
Rezultatul? A ajuns să ştie replicile pe de rost! Şi cum nu duce lipsă de imaginaţie, având deja modelate din plastilină diverse animale domestice şi nişte acareturi de hârtie dintr-o revistă TOUPIE de când era mai mic, m-a anunţat într-o zi că doreşte să înregistrăm povestea…
Toate bune, zis şi purces la îndeplinit! Ca de obicei când demarăm proiecte de orice fel, ne-am rezervat un timp pentru a discuta şi pune cap la cap disponibilul şi necesarul de recuzită pentru realizarea scenei. A rezultat că mai avem nevoie de personaje şi de pâinici (le-a modelat rapid din plastilină).
Personajele erau anexate la sfârşitul caietului şi le-am decupat de acolo. Foaia fiind foarte subţire a fost necesar să le lipim pe carton (am reciclat astfel coperţi de la cărticele de când era mai mic, care nu ne mai trebuiau) şi apoi am decupat iar. Cum se poate observa, personajele au găuri pentru degeţele, dar viziunea “regizorală” a lui F. a presupus mânuirea liberă a acestora.
Odată pregătite toate cele necesare dramatizării, am înregistrat piesa. Prima înregistrare a fost de acomodare, dar a doua a ieşit aşa cum ne-am dorit.
Aşadar, vă invităm să urmăriţi The Little Red Hen - home play aici:
Noi ne-am distrat grozav şi vă propunem să încercaţi şi voi această activitate! Sperăm totodată că v-a plăcut joaca noastră şi vă dorim:
Joacă plăcută şi vouă, dragi prieteni!
Nota 1: Cursul ales de doamna profesoara a fost Welcome – Starter a si il puteti gasi aici. Cartea este completată de un DVD şi de un caiet suport, al elevului, la sfârşitul căruia am găsit personajele poveştii, gata de decupat.
Nota 2: alte activităţi interesante legate de această poveste, care pot veni în completarea dramatizării, găsiţi aici.
Plantam trandafiri
Ce mai face portofoliul nostru de toamna? Vesel, aproape gata, ne asteapta sa adaugam si activitati practice. Dar ce sa facem mai repede? Vrem si afara, vrem si sa finalizam treaba asa ca, ne-am hotarat alaturi de alti prieteni de joaca sa …plantam trandafiri.
Planul a fost cam asa:
- cumparat butasi (gasiti la orice magazin brico in sezon)
- pregatit galetusa cu apa, lopetele/sapa/cazma (fiecare ce are in dotare)
- mers in gradina la plantat
Cei mici au luat totul in joaca si s-au distrat de minune. Le-a placut sa zgarme in pamant cu lopetelele ajustand groapa sapata, si-au luat pauza pentru a alerga prin gradina, au dezvelit apoi butasii din ambalaj (treaba cu raspundere, cum altfel!), au pus butasii in groapa si au acoperit cu pamant radacinile, dupa care au udat din belsug plantutele. Bineinteles ca un pic de stropeala cu apa nu a lipsit din program, asa ca totul s-a terminat intr-un ton vesel si energic!
Activitatea practica s-a incheiat in casa, cu o fisa pregatita din timp (modelul de fisa pe care vi-l propunem il puteti descarca aici), pe care copiii sa completeze cateva cuvinte legate de plantarea trandafirilor; nimic complicat, raspunsuri succinte la intrebari scurte, care sa le sedimenteze si mai bine cunostintele dobandite practic.
Stiu ca vi se va parea usoara fisa, dar puteti avea surprize cand veti citi raspunsurile, asadar nu o ocoliti! Ca sa o personalizati, puteti lipi fotografii facute in timpul plantarii trandafirilor: va vor aminti etapele parcurse si va va bucura peste ani sa vedeti prima isprava la gradinarit!
Fisa lui F. arata asa:
Spor la gradinarit va dorim si voua, dragi prieteni!
Care-i faza cu cititul – juniorii
Zi obisnuita, la cumparaturi.
- Pot sa ma duc la carti? Ma gasiti acolo! Poooot?
Desigur ca raspunsul a fost afirmativ. Dupa jumatate de ora, asa cum ne-am inteles, l-am gasit ‘la carti’, citind, stand pe jos langa rafturile imbietoare.
La plecare, s-a lipit de cartea “Care-i faza cu cititul? – juniorii”, din colectia “Cartile mele”, coordonata de Liviu Papadima, Editura Arthur, 2013.
Ajunsi acasa, linistea s-a asternut pentru vreo doua ore, atat cat i-a luat sa parcurga cu nesat textele scrise de copii pentru alti copii, mari si mici.
- Ce ti-a placut cel mai mult?
Se gandeste.
- Intalnirea cu stelele, cu regulile de la biblioteca din Orasul Citire, cu scrisoarea pentru domnul Homer, cu matusica Jumatate, cu baiatul care citea cuvintele in limba romana dupa regulile de citire ale limbii germane si baiatul care a fost certat de personajele din povesti…
- Ilustratiile iti plac?
- Nu pot sa spun ca nu-mi plac, doar ca sunt prea mozaicate…
Am zambit. Unele sunt, unele nu: mie imi plac toate, asa pline de culoare si candoare!
- Care poveste ti-a placut cel mai mult?
- Nu pot sa spun una, ci mai multe… pot sa-ti spun si fragmente?
- Desigur. Asadar…
1. Calatorie prin cartea cu sclipici, de Teodora Rincog
” – Sa ai grija cum vorbesti cu regele Luceafar, ma sfatuieste ea (steaua Lucica). Este o stea foarte inteleapta si tine la eticheta. Nu uita ca e singura stea care a fost si pamantean (…). A fost poet pe Pamant, parca Eminescu ii spuneati voi.”
“Ce ghinion, pentru stelele pirat sa zboare asa in intuneric, fara sa poata folosi praf stelar, ca sa nu le vada pamantenii!”
” – Sa indraznesti sa risti in viata, copila, pentru ca in pericol vei gasi cheia rezolvarii tuturor problemelor.”
2. Alice şi Iustina în Ţara Minunilor, de Iustina Lupsan
“Toata ziua am asteptat, am rabdat, dar, in sfarsit noaptea a venit si bunica mi-a soptit:
- Ce carte vrei sa-ti citesc, pofta sa ti-o implinesc?
- O carte de aventura, dar nu cu ura.
- Vin indata cu cartea comandata! zice bunica, amuzata.”
3. Epistola catre domnul Homer, de Maria Alexandru
“Draga si stimate celebru domn Homer,
Incep prin a va spune ca aveti o carte prea grea, prea… istorica!(…)
Si inca ceva: mai modernizati Troia aia, puneti niste alarme, raze infrarosii etc. O sa va trimit o lista de cumparaturi pe adresa dumneavoastra de e-mail homer@iliada.com (platiti in scalvi sau in monede???).”
4. Prima carte executata, prima carte abandonata si prima carte care mi-a fost citita, de Andreea Prisecaru
“Asa ca am facut exercitii de gravida, am crezut ca DEX-ul e o poveste si am aratat ca o ‘carbunata’ – adica fata care, impreuna cu cea mai buna prietena, s-a dat cu o crema neagra pe fata, si am invatat cand un baiat te place (…). Recunosc ca a fost amuzant, dar cel mai important lucru este ca am invatat cat de pretioasa este aceasta prima carte si ca nu trebuie sa o irosesti pe vreo porcarioara.”
V-a placut? Aceasta a fost o alta calatorie a lui F. in lumea minunata a Cartii. Noi aventuri, noi prieteni, noi lumi deschise spre maine:
Pofta la citit va dorim si voua, dragi prieteni!
Hora – colaj
Mi se pare o idee minunată să le facem cunoscute celor mici valorile universale şi, cel puţin în egală măsură, pe cele naţionale. Şi cea mai bună ocazie să facem acest lucru găsesc că este aceea a sărbătorilor.
Astfel, de ziua Micii Uniri, 24 Ianuarie, copiii au avut la şcoală de realizat o planşă la orele de Abilităţi plastice. Subiectul primit: hora! Tema ne-a plăcut şi am dezvoltat-o un pic şi acasă.
Înainte de a purcede la lucru, m-am gândit că nu strică o scurtă introducere în cadrul căreia ne-am amintit că:
- hora este un dans tradiţional românesc, specific mediului rural, care reuneşte într-un cerc mare întreaga adunare.
- ca simbol, hora reprezintă unitatea poporului român.
- hora se dansează la nunți sau la mari sărbători populare.
- dansatorii se ţin de mână, făcând trei paşi în diagonală în faţă urmaţi de bătaie cu dreptul, apoi trei paşi în spate, bătaie cu stângul, totodată învârtind cercul, în principiu invers sensului acelor ceasului.
- Instrumente care acompaniază de obicei o horă sunt: ţambalul, acordeonul, vioara, viola, contrabasul, trompeta sau naiul.
Odată trecute în revistă toate acestea, am discutat şi concluzionat că există mai multe posibilităţi de a pune în practică subiectul, însă ideea cea mai la îndemână pentru noi a fost aceea a unei hore din hârtie decupată şi desenată, lipită pe fundalul celor trei culori reprezentative, pictate pe o planşă de desen.
Paşii de urmat:
1. F. a pictat drapelul pe planşa: întâi cu roşu şi albastru pentru că, nefiind juxtapuse, nu fuzionau între ele culorile; după care a pictat şi cu galben.
2. Cât a stat planşa la uscat, l-am ajutat cu desenarea conturului dansatorilor pe hârtia A4 (împăturită în patru şi, apoi, pe diagonală, ca pentru un fulg de nea). M-am ajutat de două figurine, care ne-au servit de model atât la conturat cât şi la desenat portul naţional:
3. F.a desenat dansatorii cu linerele, culorile şi cariocile din cutia practică.
4. Planşa tricoloră fiind uscată, F.a dat cu lipici pe hora şi a aplicat-o pe planşă.
Rezultatul final ne-a bucurat nespus pe amândoi: vreţi să încercaţi şi voi?
Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!
Rainbow – realizare lapbook
Ploaie de vară, miros de iarbă proaspătă, flori în mii de culori şi, da, el, curcubeul, înnobilând cerul:
- Mami, ce este curcubeul?
Această întrebare a dat startul ideii unui lapbook şi, odată stabilite liniile generale în cadrul unui brainstorming în doi, am început treaba.
- pe flancul stâng: paleta de culori şi un layerbook cu denumirile culorilor în română (exersăm scrierea corectă cu literele de tipar învăţate) şi cu imagini de obiecte care au culoarea respectivă
- central: ghicitori, vocabularul despre curcubeu în română şi engleză, norişorii în culorile curcubeului (exersăm denumirile culorilor în engleză), cum se formează curcubeul, pagina de desenat, elemente de teorie a culorilor (primare, secundare, complementare)
- pe flancul drept: ce se întâmplă când sunt două curcubeie, ROGVAIV, plicul “Ştiai că?”
Materiale necesare:
- cutia practică, pe care am prezentat-o aici,
- carton A3 (noi am ales galben), * coli A4 în culorile curcubeului,
- coală albă.
- decupaje potrivite din reviste vechi (pentru layerbook şi pentru cărticica-vocabular).
- secţiunea Culori a “Enciclopediei ilustrate a familiei, C-E”
Ce a făcut efectiv F.?
- a decupat,
- a lipit,
- a desenat,
- a scris cu litere de tipar,
- a căutat informaţii în Enciclopedie,
- a citit şi a selectat de acolo ce l-a atras mai mult,
- a învăţat şi a spus ghicitori,
- a repetat culorile în limba engleză şi a învăţat cuvinte noi folosind cărticica-vocabular!
A fost primul nostru lapbook şi F. era nerăbdător să-l vadă finalizat, lucru anevoie având în vedere că necesită destul de mult timp pentru realizare. Aşadar, lecţia în plus pe care a învăţat-o F.cu această ocazie a fost despre răbdare, implicare, perseverenţă!
Credeaţi că s-a terminat aici călătoria în lumea Curcubeului? Ei bine, F. a găsit cum să continue joaca. Dar aceasta este altă poveste, despre care puteţi afla aici.