Home » Mesterim (Page 2)

Category Archives: Mesterim

Motto

Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist şi după ce va creşte. - Pablo Picasso

1 Martie – Martisor

Cine nu a auzit de 1 Martie şi serbarea cu mărţişoare a sosirii Primăverii? La noi, la români, toată lumea ştie această cutumă, dar obiceiul acesta nu îl putem întâlni în multe alte părţi ale lumii: am căutat şi am aflat că este specific zonei Balcanilor, fiind întâlnit la aromâni şi megleno-români, în Mecedonia, Albania şi Bulgaria (unde poartă numele de Marteniţa). Despre toate acestea pe larg, am citit cu interes şi plăcere un articol bine documentat aici.

martisor1

Pentru F., din tot ce am lecturat despre mărţişor, cele mai interesante i s-au părut miturile legate de apariţia şi simbolistica şnuruleţului alb-roşu. Dintre acestea, Voinicul care a eliberat Soarele ne-a plăcut amândurora cel mai mult.

           În mit se povestește cum Soarele a coborât pe Pământ în chip de fată preafrumoasă, dar un zmeu a furat-o și a zăvorât-o în palatul lui. Din acel moment,  păsările au încetat să-şi verse trilurile, copiii au uitat de joacă și chiuială, iar lumea întreagă şi-a pierdut strălucirea şi a căzut în mâhnire.

        Văzând toate aceste schimbări apărute după dispariţia Soarelui, un tânăr viteaz a pornit spre palatul zmeului ca să elibereze preafrumoasa fată. A căutat palatul un an încheiat, iar când l-a găsit, a provocat zmeul la luptă dreaptă. Tânărul a învins dihania, eliberând astfel fata. Aceasta s-a ridicat înapoi pe Cer sub formă de Soare și iarăși a luminat întregul pământ aducând primăvara: oamenii și-au recăpătat veselia!

       În tot acest timp, voinicul zăcea rănit în palatul zmeului. Sângele cald i se scurse încet-încet pe zăpadă, până când îl lăsă pe tânăr fără suflare. În locurile în care zăpada s-a topit, au răsărit ghiocei — vestitori ai primăverii. Se zice că de atunci lumea cinstește memoria tânărului curajos legând cu o ață două flori: una albă, alta roșie. Culoarea roșie simbolizează dragostea către frumos și amintește de curajul tânărului, iar cea albă este a ghiocelului, prima floare a primăverii!

După toată această introducere, cum urma să vină 1 Martie, i-am propus lui F. să pregătim mărţişoare pentru colegele lui de clasă. Zis şi făcut!

Planul a fost următorul:

1. Pregătirea materialelor necesare

¤ mărgelele Hama

¤ hârtie pentru călcat

¤ elastic rotund

¤ fier de călcat (îl vor folosi adulţii, asistaţi de copii!!!)

¤ hârtie A4 de diferite culori

¤ foarfecă, carioca

¤ perforatoare decorative

¤ lipici

2. Realizarea mărţişoarelor şi brăţărilor

     Cu migală, imaginaţie şi răbdare, am aşezat în forme mărgeluţele Hama.

martisor5

Partea cu fierul de călcat a fost foarte interesantă pentru F., dar s-a lămurit cât de curând că nu e  o joacă, aşa că a fost deosebit de atent să lase la răcit formele înainte de a le pune şnuruleţul alb-roşu.

martisor3

3. Realizarea plicurilor

martisor2

4. Pregătirea plicurilor personalizate cu mărţişoare

martisor6

Nu a fost uşor să ducem la bun sfârşit toate acestea, dar a meritat tot efortul! Fetiţele au fost încântate!

Să fiţi în tot momentul veseli, puternici şi graţioşi ca un ghiocel la început de primăvară!

Lapbook: Adunarea 0-10 fara trecere peste ordin

Si acum…

Adunaaaaaarea!!!

Cu mic, cu mare – copii, părinţi, bunici – vă poftim la un picnic în sufragerie sau la iarbă verde, după preferinţă, unde să ne jucăm împreună un joc numai bun de exersat adunarea 0-10 fără trecere peste ordin.

lapbook ad 0-10(5)Este vorba de un lapbook pe această temă pe care F.şi cu mine l-am meşterit cu migală şi care ne-a oferit clipe magice împreună.

Pentru realizarea lui am avut nevoie de:

# un carton A3 în culoarea dorită

# print al “buzunarelor” din lapbook cu numerele de la 0 la 10, pe care le puteţi descărca de aici

# print al cartonaşelor cu adunări şi al vocabularului adunării, pe care le puteţi descărca de aici 

# print al tabelei adunării de la 0 la 10 fără trecere peste ordin, pe care îl puteţi descărca de aici

# foarfecă

# lipici pentru hârtie.

După ce avem toate materialele de mai sus pregătite, ne apucăm de lucru.

- Cartonul A3 trebuie îndoit pe principiul ferestrei, deci lateralele se pliază spre înăuntru în mod egal, rezultând o “fereastră” de format A4.

- Pe faţa lapbook-ului astfel obţinut se lipeşte tabelul adunării de la 0 la 10 fără trecere peste ordin şi, după ce s-a uscat bine lipiciul, se taie atent pe mijloc cu un cutter, ca să se poată deschide “fereastra”.

lapbook ad 0-10(2)

(cartonaşele au exact culoarea celor din tabela de mai sus; culoarea îi ajută pe copii să facă corespondenţa dintre cartonaş şi rezultatul adunării de pe el: dacă ne uităm în tabelă pe diagonală după culori, observăm toate asocierile de termeni de la 0 la 10 care conduc la un rezultat anume)

- Decupăm şi lipim în interiorul lapbook-ului buzunăraşele şi lăsăm să se usuce bine

lapbook ad 0-10(3)

- Decupăm şi lipim şi vocabularul adunării:

lapbook ad 0-10(1)

- A venit rândul cartonaşelor cu adunări (în fişierul descărcat la link-ul de mai sus veţi vedea că aveţi atât cartonaşe pentru adunarea 0-10 fără trecere peste ordin, cât şi cu trecere peste ordin. Pe acestea din urmă le puteţi folosi pe măsură ce constataţi evoluţia pozitivă a copilului în formarea deprinderilor de adunare fără trecere peste ordin.)

lapbook ad 0-10

Tip: Cine doreşte şi consideră necesar, poate lamina cartonaşele după decupare, aceasta asigurând o durabilitate mai mare a jocului.

Aţi terminat?

Să-nceapă joaca!

Teancul de cartonaşe se aşează în centru şi fiecare jucător trage căte un cartonaş, efectuează adunarea de pe el cât de repede şi cu orice mijloace intuitive (cei mici, fiind la început, pot apela la beţigaşe, creioane, bile, maşinuţe… orice îi stimulează) şi apoi pune cartonaşul în buzunarul aferent.

Dacă cineva greşeşte, cartonaşul respectiv e pus într-un teanc separat, care va fi rezolvat după terminarea teancului iniţial.

Pe o foaie se ţine evidenţa erorilor.

Câştigă cel/cea care are cele mai puţine greşeli.

Variantă: se împart cartonaşele jucătorilor şi aceştia, când le vine rândul, rezolvă câte un cartonaş şi îl pun în buzunarul corespunzător.

lapbook ad 0-10(4)

În speranţa că v-a plăcut joaca noastră, vă dorim şi vouă:

Un picnic matematic reuşit!

 

Incredibilul baietel mancator de carti

Aș vrea uneori să zbor pe aripi de curcubeu înstelat, aș vrea să plutesc pe-un nor roșu și să mă plouă înmiresmat cu rouă de trandafiri… Unde sunt zânele clopoțeilor ? Unde sunt gâzele iernii ?

În cărti ! O, da, imaginația s-a mutat în cărțile pe care tu și eu și ea și el le sorbim cu nesaț. Ce avem noi toți în comun ? Afinitatea pentru foile tipărite mai mărunt sau nu, cu ilustrații sau nu, sigur însă cu multe întâmplări și vieți și lumi ce ne deschid sufletul spre frumos, spre știință, spre tărâmuri necolindate încă!

Hi! Hi! Hi! Bănuiți la cine mă gândesc acum ? Să vă dau un indiciu ? La cineva care, de asemenea, iubește cărțile, dar, precum am văzut tot într-o carte, un pic diferit de noi!

F. a ghicit deja : era imposibil să nu ghicească !

Îmi amintesc cu drag ziua în care, în librarie fiind, s-a lipit de o carte cu o copertă neconvențională prin unicitatea ei :

- Mami, ce se întâmplă ? Cine a mușcat din copertă ?

- Nu știu, dar putem afla ! i-am replicat eu standard, așa cum procedez oricând pot ocoli un răspuns direct și pot obține unul aplicat, unul care implică efortul lui personal de a afla ce doreşte.

Şi ne-am apucat să citim curioşi, chiar lângă raft, el o pagină, eu o pagină Incredibilul băieţel mâncător de cărţi, o carte extraordinară scrisă de Oliver Jeffers, în ediţia Editurii Vellant, traducător Simona Răuţă.

incredibilul

Evident că ne-a plăcut atât de mult că n-am plecat fără ea, iar acum are locul ei special în biblioteca lui F.  De atunci, am mai citit-o de multe ori, împreună sau individual, cu aceeaşi plăcere ca în ziua în care F. a descoperit-o pe raftul de la librărie, căutând noi întelesuri şi semnificaţii în cuvinte şi imagini.

Henry cel iubitor de cărţi ne-a devenit foarte drag; am trăit alături de el satisfacţia apetitului de nestăvilit pentru dicţionare, atlase, cărţi de matematică, agende, dar şi pentru cărţile cu coperţi roşii! Ne-am bucurat mai ales când acesta, înfrânt de cantitatea mare de digerat, a început o nouă abordare a cărţilor, mai greoaie, dar plăcută şi mulţumitoare: în loc să mănânce cărţile, a început să le citească! Aşa, informaţia îi ajungea numai la creier şi nu îi mai afecta stomacul încercat: poate încă să ajungă cel mai isteţ, numai că într-un ritm mai lent, care să-i permită să asimileze şi să sedimenteze în memorie informaţiile dorite!

incredibilul2

Muşcătura de la sfârşitul cărţii şi fraza rămasă neterminată le-am luat drept invitaţie la o continuare după placul nostru, aşa că F. a venit cu o completare de câteva cuvinte, iar apoi am adunat materialele de care am considerat că vom avea nevoie pentru un colaj în spiritul cărţii.

Din diverse publicaţii din teancul de maculatură am identificat şi decupat literele necesare continuării frazei şi apoi am încercat să montăm pagina.

incredibilul3

Finalul? Iată-l mai jos:

incredibilul5

Mai aveţi nevoie de motive pentru a intra în lumea lui Henry? Vă mai oferim noi câteva:

* rezultă din carte că o dietă sănătoasă întreţine un organism sănătos, ceea ce asigură premisele unor bune rezultate în activităţile de învăţare.

** reflectă foarte bine proverbul “Ce-i mult, strică!”

*** Henry nu e mofturos la cărţi, aşadar e un exemplu pentru toţi în a acorda o şansă oricărui domeniu de studiu şi a nu te limita doar la un anumit tip de informaţie, la o anumită tematică sau o materie anume.

Alte surse de informare:

- despre autor, aici

- versiunea în limba engleză, aici

Sperăm că vă place recomandarea noastră, aşadar:

Lectură plăcută vă dorim!

(Sau preferaţi: “Poftă bună!”?!?)

Dovleacul

Astăzi vă propunem o călătorie în lumea lui Dovlecel, așa cum l-a numit F.pe noul lui prieten.

Activitățile descrise aici s-au desfășurat în diferite zile, singuri, sau cu alți copii și se potrivesc foarte bine pentru orele de Cunoașterea mediului, pentru portofoliul Toamna sau pentru orele de Abilități, dar, mai ales, pentru petrecut timpul într-un mod plăcut alături de prichindei.

~ 1 ~

Așadar, faceți cunoștință:
toamna_2013_dovlecel_puzzleDovlecel
Pentru realizarea acestui minunat puzzle găsiți aici fișa necesară.

Înainte de a purcede la decupat, noi am observat un pic desenul, am identificat detalii care să îl ajute ulterior pe F.să recompună imaginea. Ne-am reamintit că este mult mai ușor și rapid să recompui un puzzle dacă sortezi marginile de restul pieselor și, apoi, sortezi după culori.

Tip: În cazul în care copiii sunt mai mici, decuparea pieselor acestui puzzle poate fi dificilă sau imposibilă pentru ei și este necesar să fie ajutați. În acest caz, nu pierdeți ocazia de a-i antrena pe cei mici la exerciții simple de folosire a foarfecii (le dați foi pe care ați trasat linii drepte şi/sau linii ușor curbate sau chiar cercuri mai mari, pe care ei să le decupeze în timp ce Dvs.decupați puzzle-ul).

~ 2 ~

Bine-bine, o fi Dovlecel frumos și bine crescut, dar nu a fost dintotdeauna așa. Cum oare ajunge el atât de mare? Păi, să vedem:
toamna_2013_dovlecel_crestere_site
Am personalizat fișa pe care o găsiți aici, astfel încât să se potrivească dorințelor noastre:
1. Am decupat din fișă etapele dezvoltării plantei.
2. Cum imaginile s-au amestecat în timpul decupării, l-am rugat pe F. să le ordoneze la loc.
3. F.a lipit imaginile pe o coală A4 colorată, cu spații între ele.
4. A descris în câteva cuvinte fiecare imagine corespunzătoare etapelor dezvoltării dovleacului.

Precum se vede, concluzia finală a fost că iese o plăcintă taaaaare bună din prietenul Dovlecel!

~ 3 ~

Surpriza cea mare pentru copii a fost când am adus în fața lor un dovleac adevărat. L-au luat în brațe, l-au pipăit, au încercat să-l dea de-a rostogolul (cam îndărătnic aici!)… ce să mai zic: s-au bucurat!

Unul dintre ei a întrebat cum arată dovleacul înăuntru, altul câte semințe are, altul cum gustă. Eu i-am întrebat dacă plutește pe apă… Părerile au fost împărțite, așa că le-am propus o fișă de observare în care ei să scrie răspunsurile pe care le cred corecte la întrebările puse și, apoi, pe baza experimentelor și analizelor făcute, să scrie și răspunsurile reale și să compare.

Nu vă pot spune cât ne-am distrat și cu câtă voioșie și curiozitate s-au pus pe treabă!

dovleacul_seminte

1. Întâi am luat pe rând dovleacul în braţe: “E greu!” au decis copiii. “Se scufundă în apă!”

2. Apoi am scufundat dovleacul într-o oală mare cu apă. Ce credeţi că au descoperit micii detectivi? Desigur, că dovleacul pluteşte!

3. A treia necunoscută: câte seminţe are dovlecelul nostru? Aici, au fost atâtea variante câte persoane prezente, adulţi şi copii: ba că sunt 90 de seminţe, ba 140 sau 200, sau mai mult de 200. Ca să elucidăm misterul şi să declarăm câştigătorul acestei etape, ne-am apucat şi am aşezat seminţele pe foi, în grupe de câte 10! (Grozavă idee, tocmai bună pentru repetat şi consolidat adunarea din 10 în 10!). Cum? Nici voi nu ştiţi câte seminţe pot fi într-un dovleac? Cu sutele am constatat noi numărând şi adunând. Şi aceasta pe micul nostru prieten de numai 3 kg, dar pe un frate de-al lui, mai mare?

toamna_2013_dovlecel_fisa

V-a plăcut cum ne-am distrat noi? Sperăm că v-am inspirat şi pe voi, aşadar:

Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Incy Wincy spider

Eeee, desigur că aţi auzit de Incy Wincy spider, păienjenelul neajutorat pe care în ia apa la vale pe burlan. Cum? Sunt şi copii care nu ştiu nimic despre Incy Wincy? Atunci să vă povestim noi:

incy-desen1Ne-am împrietenit cu Wincy acum ceva vreme şi ne-a povestit, în engleză – cum altfel?, cum se chinuie el să ajungă sus, pe casă, iar ploaia nu îl lasă şi îl dă de-a dura pe burlan, ca pe un tobogan!

Ia priviţi aici la bietul păienjenel răsărit de sub bagheta (a se  înţelege carioca) lui F.!

Ştiu că Incy e mic, mititel în desen, dar, pe cuvânt de cercetaş, am încercat să-l păcălesc pe F. că Incy are şase picioare… Da, ştiu, nu-i frumos, dar… câteodată e sănătos! Şi să nu credeţi că am reuşit, nuuuu. F. s-a dus direct la Enciclopedia pentru prichindei – Larousse – Prima mea carte de ştiinţe – ale vieţii şi ale pământului şi mi-a arătat unde a citit el precum că păianjenii fac parte din familia arahnidelor şi că au nu mai puţin şi nici mai mult de opt picioare! Şi i-a desenat şi lui Incy tot opt picioare!

enciclopedie_spider

După desenat, am citit versurile în engleză, am căutat în dicţionar cuvintele noi (F. s-a familiarizat deja cu dicţionarul – hardcopy sau virtual – ca unealtă de lucru,  ceea ce mă bucură nespus!) şi am cântat cântecelul, pe care îl găsiţi aici, pus la dispoziţie de cei de la British Council:

Tot de la British Council am descărcat materialele gratuite legate de Wincy aici şi aici, pe care F.le-a abordat rapid şi cu plăcere.

Ce a urmat? Ca să nu ne mai uităm cu jind la imagini şi ca să ne jucăm mai cu spor, ne-am apucat să ne meşterim propriii păienjenei din:

  • capace decupate de la cutiile de ouă
  • janilie de diferite culori
  • ochi mobili pentru diverse craft-uri
  • clemă tip pioneză

Am mai avut nevoie din cutia practică de:

  • carioci
  • aracet
  • foarfecă

Paşii pe care i-am urmat sunt:

  1. Se decupează “capacele” unui carton de ouă (treabă de adult aş zice eu)
  2. F. a ales culoarea janiliei si a tăiat pe jumătate două fire, ca să obţină patru janilii egale, de lungimea palmei lui.

incy-craft1       3. F.a răsucit janiliile la jumatea lor, obţinând “picioarele” păianjenului.

      4. A fixat picioarele cu cele două capace şi cu clema tip pioneză (găurile în capace pentru clemă le-am dat eu cu foarfeca). Le-a dat formă, îndoind janilia.

incy-craft2       5. F. a colorat corpul păianjenului cu carioca şi apoi a lipit ochii.

incy-craft3       6. Ne jucăm cu noii noştri parteneri!

incy-craft4

V-a plăcut incursiunea noastră în lumea lui Incy? Vă aşteptăm să vă alăturaţi nouă cu idei noi  şi mulţi păienjenei!

Spor la joacă vă dorim şi vouă, dragi prieteni!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...