Home » Mesterim (Page 3)
Category Archives: Mesterim
Plantam trandafiri
Ce mai face portofoliul nostru de toamna? Vesel, aproape gata, ne asteapta sa adaugam si activitati practice. Dar ce sa facem mai repede? Vrem si afara, vrem si sa finalizam treaba asa ca, ne-am hotarat alaturi de alti prieteni de joaca sa …plantam trandafiri.
Planul a fost cam asa:
- cumparat butasi (gasiti la orice magazin brico in sezon)
- pregatit galetusa cu apa, lopetele/sapa/cazma (fiecare ce are in dotare)
- mers in gradina la plantat
Cei mici au luat totul in joaca si s-au distrat de minune. Le-a placut sa zgarme in pamant cu lopetelele ajustand groapa sapata, si-au luat pauza pentru a alerga prin gradina, au dezvelit apoi butasii din ambalaj (treaba cu raspundere, cum altfel!), au pus butasii in groapa si au acoperit cu pamant radacinile, dupa care au udat din belsug plantutele. Bineinteles ca un pic de stropeala cu apa nu a lipsit din program, asa ca totul s-a terminat intr-un ton vesel si energic!
Activitatea practica s-a incheiat in casa, cu o fisa pregatita din timp (modelul de fisa pe care vi-l propunem il puteti descarca aici), pe care copiii sa completeze cateva cuvinte legate de plantarea trandafirilor; nimic complicat, raspunsuri succinte la intrebari scurte, care sa le sedimenteze si mai bine cunostintele dobandite practic.
Stiu ca vi se va parea usoara fisa, dar puteti avea surprize cand veti citi raspunsurile, asadar nu o ocoliti! Ca sa o personalizati, puteti lipi fotografii facute in timpul plantarii trandafirilor: va vor aminti etapele parcurse si va va bucura peste ani sa vedeti prima isprava la gradinarit!
Fisa lui F. arata asa:
Spor la gradinarit va dorim si voua, dragi prieteni!
Hora – colaj
Mi se pare o idee minunată să le facem cunoscute celor mici valorile universale şi, cel puţin în egală măsură, pe cele naţionale. Şi cea mai bună ocazie să facem acest lucru găsesc că este aceea a sărbătorilor.
Astfel, de ziua Micii Uniri, 24 Ianuarie, copiii au avut la şcoală de realizat o planşă la orele de Abilităţi plastice. Subiectul primit: hora! Tema ne-a plăcut şi am dezvoltat-o un pic şi acasă.
Înainte de a purcede la lucru, m-am gândit că nu strică o scurtă introducere în cadrul căreia ne-am amintit că:
- hora este un dans tradiţional românesc, specific mediului rural, care reuneşte într-un cerc mare întreaga adunare.
- ca simbol, hora reprezintă unitatea poporului român.
- hora se dansează la nunți sau la mari sărbători populare.
- dansatorii se ţin de mână, făcând trei paşi în diagonală în faţă urmaţi de bătaie cu dreptul, apoi trei paşi în spate, bătaie cu stângul, totodată învârtind cercul, în principiu invers sensului acelor ceasului.
- Instrumente care acompaniază de obicei o horă sunt: ţambalul, acordeonul, vioara, viola, contrabasul, trompeta sau naiul.
Odată trecute în revistă toate acestea, am discutat şi concluzionat că există mai multe posibilităţi de a pune în practică subiectul, însă ideea cea mai la îndemână pentru noi a fost aceea a unei hore din hârtie decupată şi desenată, lipită pe fundalul celor trei culori reprezentative, pictate pe o planşă de desen.
Paşii de urmat:
1. F. a pictat drapelul pe planşa: întâi cu roşu şi albastru pentru că, nefiind juxtapuse, nu fuzionau între ele culorile; după care a pictat şi cu galben.
2. Cât a stat planşa la uscat, l-am ajutat cu desenarea conturului dansatorilor pe hârtia A4 (împăturită în patru şi, apoi, pe diagonală, ca pentru un fulg de nea). M-am ajutat de două figurine, care ne-au servit de model atât la conturat cât şi la desenat portul naţional:
3. F.a desenat dansatorii cu linerele, culorile şi cariocile din cutia practică.
4. Planşa tricoloră fiind uscată, F.a dat cu lipici pe hora şi a aplicat-o pe planşă.
Rezultatul final ne-a bucurat nespus pe amândoi: vreţi să încercaţi şi voi?
Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!
Rainbow – realizare lapbook
Ploaie de vară, miros de iarbă proaspătă, flori în mii de culori şi, da, el, curcubeul, înnobilând cerul:
- Mami, ce este curcubeul?
Această întrebare a dat startul ideii unui lapbook şi, odată stabilite liniile generale în cadrul unui brainstorming în doi, am început treaba.
- pe flancul stâng: paleta de culori şi un layerbook cu denumirile culorilor în română (exersăm scrierea corectă cu literele de tipar învăţate) şi cu imagini de obiecte care au culoarea respectivă
- central: ghicitori, vocabularul despre curcubeu în română şi engleză, norişorii în culorile curcubeului (exersăm denumirile culorilor în engleză), cum se formează curcubeul, pagina de desenat, elemente de teorie a culorilor (primare, secundare, complementare)
- pe flancul drept: ce se întâmplă când sunt două curcubeie, ROGVAIV, plicul “Ştiai că?”
Materiale necesare:
- cutia practică, pe care am prezentat-o aici,
- carton A3 (noi am ales galben), * coli A4 în culorile curcubeului,
- coală albă.
- decupaje potrivite din reviste vechi (pentru layerbook şi pentru cărticica-vocabular).
- secţiunea Culori a “Enciclopediei ilustrate a familiei, C-E”
Ce a făcut efectiv F.?
- a decupat,
- a lipit,
- a desenat,
- a scris cu litere de tipar,
- a căutat informaţii în Enciclopedie,
- a citit şi a selectat de acolo ce l-a atras mai mult,
- a învăţat şi a spus ghicitori,
- a repetat culorile în limba engleză şi a învăţat cuvinte noi folosind cărticica-vocabular!
A fost primul nostru lapbook şi F. era nerăbdător să-l vadă finalizat, lucru anevoie având în vedere că necesită destul de mult timp pentru realizare. Aşadar, lecţia în plus pe care a învăţat-o F.cu această ocazie a fost despre răbdare, implicare, perseverenţă!
Credeaţi că s-a terminat aici călătoria în lumea Curcubeului? Ei bine, F. a găsit cum să continue joaca. Dar aceasta este altă poveste, despre care puteţi afla aici.
Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!
Taramul zanelor
Zânele, micuţele fiinţe bune care îi ajută pe eroii poveştilor în încercările prin care trec, nu au trecut neobservate de sufletul candid al lui F.
Şi este îndrăgostit de ele, fie că vorbim de Clopoţica, Albăstrica sau Zâna cea bună din Pinocchio, el le preţuieşte pe toate pentru bunătatea, veselia, bunul gust şi altruismul lor!
Aşadar, inevitabil, a răsărit în mintea lui, la un moment dat, întrebarea: unde locuiesc zânele şi cum arată tărâmul lor?
Ne-am imaginat o lume plină de flori şi iată ce a ieşit:
Am început prin a ascuţi creioane colorate. Am folosit atât lemnul dantelat rezultat cât şi mina mărunţită.
F. a fost încântat să vadă cum din mina rasă, cu un şerveţel şi mişcări circulare pe o coală albă de desen, poate obţine un fundal la care ar fi muncit altfel mult timp să coloreze!
Am continuat cu conturarea norişorilor verzi din care cresc florile. Din ascuţitura cu margini colorate F. a dat viaţă unui nor inedit, bobocilor de flori, fluturilor!
Liner-ele şi-au făcut treaba şi ele, bineînţeles, dând forţă desenului prin accentuarea contururilor.
Şi, pentru nota magică absolut necesară, am adăugat la sfârşit, în tuşe scurte, lipici cu sclipici în tonurile desenului, adică roşii şi verzi. Efectul este minunat (în foto nu am reuşit să le prind atât de bine din păcate!).
Aşadar, bine aţi venit în lumea zânelor!
Şi, dacă vi s-a făcut poftă de desenat tarâmuri de zânici…
Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!
Copacul vietii
Am încercat ceva nou și… ne-a plăcut! Este vorba de ”Copacul vieții”, un desen plin de rotunjimi și întorsături inedite, unice, ca viața însăși.
Când i-am pomenit întâia oară lui F. de “copacul vieţii“, reacţia lui m-a surprins într-un mod neaşteptat şi m-a bucurat nespus: mi-a povestit că a citit despre acest copac, că ştie despre el din cartea Mitologia, din seria Enciclopedia pentru copii “Micul erudit”, Editura Biblion.
Mi-a vorbit cu mare încântare şi pasiune despre mitul viking conform căruia, la începutul timpurilor, în centrul Universului a răsărit un copac uriaş, Yggdrasil, reprezentând temelia lumii, arborele vieţii şi destinului. Acesta unea cele nouă lumi şi avea rădăcinile înfipte în trei regate: unul fierbinte, păzit de un gigant cu o sabie arzând; al doilea, în nord, al gheţii şi frigului; al treilea, cel al zeilor. Mitul mai spune că aceste rădăcini erau roase continuu de dragonul copacului, Nidhog, şi că atunci când dragonul va roade rădăcinile de tot, va veni sfârşitul lumii. F. mi-a mai povestit din ce a citit, că Yggdrasil făcea legătura între lumea zeilor şi cea a oamenilor prin intermediul curcubeului, care servea de pod pe care oamenii ajungeau uneori la zei. Interesant, nu?
După ce a terminat F. de povestit mitul viking, i-am prezentat şi eu ideea mea pentru planşa Copacul vieţii. I-am spus că l-am avut ca sursă de inspirație pe Gustav Klimt (1862-1918), pictor şi decorator, reprezentant al curentului simbolist în Austria, care a încântat și intrigat de-a lungul timpului cu lucrarea sa.
Lucrarea originală (sursa).
Înainte de a purcede la lucru, F. si-a pus la îndemână din cutia practica despre care am mai vorbit aici materialele de care urma să aibă nevoie:
- coală desen
- creion şi gumă de şters
- creioane acuarelă (noi folosim Staedtler)
- pensulă nu foarte groasă, rotundă
- vas pentru apă
- carioca neagră.
Pentru realizarea desenului ne-a fost de un real folos tutorialul de aici, ale cărui etape le-am parcurs inițial vizual, apoi am vorbit despre elementele noi ale fiecărui pas, după care am pus mâna pe creioane. Nu am ezitat deloc în a desena şi eu copacul meu deoarece am observat că, dacă are partener, lui F.îi face mai multă plăcere activitatea!
Și iată pașii făcuți cu nerăbdare de F.: a desenat conturul, apoi a colorat elementele cu culoare-acuarelă. A fost o muncă migăloasă, care i-a solicitat mult concentrarea, atenţia la detalii, imaginaţia (fiecare copăcel e unic prin particularităţile imprimate de cel ce îl desenează!), dar şi dexteritatea în mânuirea creioanelor şi ascuţirea lor.
Când desenul a fost gata, a venit rândul pensulei și a apei şi, ca prin magie, Copacul a prins viaţă! Câtă migală să nu amestece culorile cu pensula: o adevărată provocare! După ce planşa s-a uscat, F.a finalizat lucrarea cu un contur negru de carioca.
Nu-i aşa că a ieșit minunat? Noi suntem încântaţi de rezultat!
Joacă plăcută vă dorim şi vouă, dragi prieteni!
